У ваших планах розробка сайту, який надалі просуватиметься за допомогою SEO? Ви вже на цьому етапі хочете мінімізувати можливі помилки, унеможливити доробок для ефективного просування, заощадивши тим самим свої гроші? Або вам розробник на етапі обговорення проєкту рекомендує за окрему платню виконати SEO аудит на розробку сайту, і ви сумніваєтесь у його добрих намірах? Давайте вже нарешті розберемося, що таке SEO аудит сайту при його створенні та навіщо він потрібний. Ми покажемо на прикладах фахівців нашої веб-студії, як виконується процес і допоможемо зрозуміти, як це працює в результаті.
Навіщо потрібний SEO аудит сайту та що це таке?
Для початку дамо визначення що це таке – аудит сайту. SEO аудит сайту – це аналіз ресурсу на наявність помилок, які впливають або можуть вплинути на SEO просування. Існує зовнішній та внутрішній аудит сайту. При зовнішньому аудиті аналізуються донори (сайти, які розміщують своїх сторінках зовнішні посилання), анкор-листи на наявність неприродних посилань, які прощають пошукові системи, і проводиться аналіз приросту посилальної маси. Ці роботи виконуються вже після запуску сайту та його індексації, коли просування дає перші результати.
Більшість часу у фахівців займає внутрішній СЕО аудит сайту. Залежно від обсягу та складності проєкту, аудит може виконуватись терміном від 7 днів до 3 місяців. За цей період аналізується величезний чек-лист різних елементів та показників: структура сайту, контент, код сторінок, юзабіліті, визначається відповідність офіційним та неофіційним вимогам пошукової системи, а також багато іншого.

Ціль SEO аудиту
Мета SEO аудиту - знайти помилки на сайті, які можуть заважати просуватися проєкту в пошуку та скласти рекомендації щодо їх усунення. корисний, якщо ви плануєте і надалі просувати сайт у пошуку, розвивати свій бізнес та клієнтську базу.
При аналізі може випливти величезна кількість критичних помилок у структурі сайту, програмній частині та інших напрямках. І такі доопрацювання за вартістю можуть прирівнюватись до суми створення сайту, яка була витрачена клієнтом, а це далеко немаленькі гроші, що законно викликає обурення замовника. Особливо це сумно, коли сайт щойно був розроблений, і відразу
отримує подібний вердикт. Однак такого можна було уникнути, якби на самому старті проєкту до його розробки було проведено спеціальний SEO аудит на розробку сайту. Про що йтиметься далі.
SEO аудит на створення сайту: у чому різниця?
Багато клієнтів плутають два подібні поняття, які за фактом відрізняються особливістю виконання роботи. SEO аудит на створення сайту є підвидом SEO аудиту та проводиться ще до того, як сайт був створений. І його мета – скласти технічне завдання на розробку сайту з урахуванням специфіки тематики, вимог пошукових систем та особливостей цільової аудиторії.
Якщо стандартний SEO дає завдання на доопрацювання готового вже проєкту, то аудит на створення сайту – це рекомендації, як має виглядати та працювати майбутній проєкт, щоб він подобався і користувачам, і пошуковим системам, і не вимагав додаткових величезних бюджетів на доопрацювання.
У цьому й ховається справжня цінність SEO аудиту на створення сайту – шанс значно заощадити, спочатку розробивши сайт коректно.

Які проблеми вирішує аудит на розробку сайту?
SEO-аудит вирішує низку проблем, що призводять до колосальних фінансових витрат. Непередбаченим витратам, про які ви не підозрювали та не розраховували свій бюджет для їх перекриття. Тому, щоб не платити за розробку сайту та за його доопрацювання, є сенс замовити аудит та одразу заощадити гроші. На чому ви заощадите? Які проблеми вирішує SEO-аудит на розробку сайту? Розглянемо далі.
Помилки у виборі типу сайту
Критична помилка може виникнути ще до того, як сайт почне розроблятися. Варто лише помилитися та неправильно вибрати тип сайту. Далі помилки збираються за накатаною: неправильно обраний тип сайту – неправильно підібраний движок – сайт не відповідає бізнесу. У разі доопрацювання обходяться або космічних грошей, або взагалі неможливі, і замовники їх уникають. Як варіант, вам може бути рекомендовано змінити движок сайту, щоб він відповідав бізнесу. А це власне розробка сайту з нуля. SEO-аудит унеможливлює таку ймовірність.

Тип сайту підбирається в залежності від бізнесу клієнта та цілей, які хочеться досягти шляхом розробки веб-проєкту. На основі обраного типу сайту SEO-фахівці складуть рекомендації, як мають виглядати посадкові сторінки, а програмісти підберуть відповідний двигун.
Ви – власник ремонтної майстерні для мотоциклів та хочете замовити власний сайт. Ви надаєте послуги лише з ремонту та не плануєте продавати деталі для мотоциклів в Інтернеті. Одні використовують CMS інтернет-магазину для продажу послуг, інші звичайну контентну (наприклад, WordPress). І ви не знаєте, яке рішення підійде найкраще саме вам. Не всі розробники сайтів вам зможуть коректно допомогти у цьому питанні.
Ви вирішуєте зробити сайт, як у одного з конкурентів, і створюєте сайт на CMS інтернет-магазину. Однак, якщо ви приходите на SEO-просування з подібним сайтом, то вам радитимуть значно переробити функціонал сторінок. Ваш основний товар – це послуга. І кожна послуга на сайті має бути представлена відповідно: у вигляді лендингу з докладним описом, конверсійними елементами за текстом та фотографіями. Подібне можна, але досить складно реалізувати на движку інтернет-магазину. У підсумку, ви станете перед вибором: або вносити серйозні правки у функціонал магазину, щоб змусити товарну картку виглядати, як лендинг послуг, або повністю переробити сайт, змінивши CMS систему. І не відомо, що з цього буде дешевше. Адже цієї проблеми можна було уникнути.
Проблеми в структурі та меню
Проблеми в логічній побудові категорій та підкатегорій сайту, зниження юзабіліті, неправильний дизайн на основі вже допущених помилок створюють критичну ситуацію, виправлення якої буде довго та дорого. SEO-аудит допоможе заощадити.

Розробка правильної структури та меню на основі підібраного широкого семантичного ядра та напрацювань ТОПових конкурентів дасть хороший поштовх до просування.
Ви - власник студії дизайну інтер'єрів та хочете розробити найкращий сайт у вашій тематиці. Виходячи з послуг, що замовляються і аналізу конкурентів, ви розумієте, що вам в меню потрібно всього 10 пунктів. Розробляється дизайн під них із мінімалістичним меню типу "сендвіч".
Сайт готовий, і ви вирішуєте йти на SEO просування. На цій стадії з'ясовується, що вам потрібно розширити кількість послуг до 15, щоб створити сторінки під усі запити/потреби користувача. Однак, у вашому дизайні меню під ці додаткові сторінки місце не передбачено.
В результаті доводиться частково змінювати дизайн і переверстувати блоки на сторінках, щоб вмістити все необхідне, що вимагає додаткових грошей. Або розміщувати частину посилань на сторінки послуг у підвалі, де досить велика частка ваших клієнтів цього взагалі не побачить.
На сайтах послуг усі послуги містяться в меню, тому для мобільних користувачів перегляд таких ресурсів на смартфонах та планшетах не створює труднощів. Якщо меню правильно розроблене, безумовно.
З інтернет-магазинами все набагато складніше, тому що меню складається з основних розділів. Але користувачі шукають товари за індивідуальними запитами. Наприклад, у тематиці посуду замість "купити сковорідку" вводиться запит "купити сковорідку з антипригарним покриттям". З точки зору СЕО, необхідні посадкові сторінки під ці запити, які спеціальним чином сортуються за допомогою фільтрів товарів. А це вже окремий функціонал на сайті, який треба розробляти зі спеціальним алгоритмом роботи. У такому разі SEO-фахівець визначає скільки і які фільтри необхідні, як вони повинні працювати (аж до опису алгоритму роботи фільтра), які сторінки генерувати, щоб перекрити більшу частину запитів від потенційних клієнтів, і як на цих сторінках стоятимуть посилання на сайті.
Ви – власник інтернет-магазину побутової техніки. Ви самостійно розробили структуру сайту та вже отримали готовий сайт. Однак користувачам працювати з сайтом незручно та у вас високий відсоток користувачів. Ви втрачаєте гроші.
Ви звертаєтеся до SEO та юзабіліті спеціалістам для виправлення цієї проблеми. В результаті аналізу з'ясовується, що її причина у неправильно розробленій структурі сайту: не вистачає корисних для користувача сторінок, частина сторінок розташовується в інших категоріях і багато сторінок дублюється за змістом. Вам рекомендують внести редагування на сайт, але при цьому вам потрібно поправити меню, налаштувати переадресацію сторінок, перерозподілити товари по новим сторінкам, розробити спеціальний фільтр товарів, створити нові сторінки фільтра спеціально для SEO і навіть внести додаткові характеристики в тисячі карток товарів. А весь цей час та гроші.
Результат: структура та меню, заточені під цільову аудиторію, є необхідні для просування сторінки, сайт зручний для використання.
Проблеми з функціоналом сайту
Помилки в неправильно обраному функціоналі сайту або недостатній функціонал призводять до некоректної реалізації сторінок, збільшення відсотка відмов і навіть зниження конверсії. Клієнту незручно чи незрозуміло як зробити цільову дію через відсутність необхідного функціоналу, користувачеві недостатньо функціоналу, щоб комфортно почуватися на вашому сайті. А SEO фахівець через нестачу функціоналу не може закрити частину потреб користувачів. Все це призводить до негативу та втрати клієнтів. SEO-аудит виключить подібні проблеми.

На основі вимог до максимальної зручності цільової аудиторії та правил для підвищення конверсії/лідогенерації формуються рекомендації для основних сторінок та розробки функціоналу до них. Якщо це сайт послуг, функціонал повністю орієнтований на здійснення цільової дії користувачем, а саме замовити послугу. Наприклад:
- можливість створення посадкових сторінок у вигляді повноцінних лендингів з безліччю контентних блоків та якісною версткою;
- можливість додавання множини конверсійних форм на сторінці;
- можливість створення блоків галерей з роботами прямо на посадкових сторінках послуг, блоків з цінами,
- створення калькулятора послуг,
- створення блогу та багато іншого.
Ви - власник стоматологічної клініки та вирішуєте розробити сайт для реклами послуг клініки. Вам програмісти розробили стандартний веб-сайт. Зазвичай, на подібних сайтах роблять стандартні текстові сторінки, де текстовий контент передбачається розміщувати не для користувачів, а для пошукача у вигляді простирадла тексту. Типу такого:

Максимум що ви зможете самостійно зробити через адмінку - це написати підзаголовки, виділення жирним і прикріпити картинки до тексту.
Однак сторінка послуг - це сторінка сайту, що продає. І вона повинна мати відповідний вигляд, схиляти відвідувача до дії, наводячи вагомі аргументи, бути корисною та зручною для прочитання. Наприклад, такий (фрагмент сторінки):

Але, на жаль, на стандартних текстових сторінках без залучення професійних верстальників таке реалізувати практично неможливо. А це тягне додатковий функціонал при доопрацюваннях.
Але особливості функціоналу притаманні не лише сайту послуг. Якщо це інтернет-магазин, то в ньому має бути повний функціонал для розміщення необхідної інформації та фільтрації, а саме:
модулі для створення тегів, фільтрів, регіональних сторінок, модифікацій товарів, необхідних для SEO,
модулі розміщення текстів, технічних характеристик, відео, фотогалереї товару, відгуків та вибору кольору прямо на картці товару,
модуль блогу,
калькулятори товару, якщо потрібно, та інший спеціальний функціонал.
А цю проблему може вирішити саме спеціальний модуль фільтрації. Він з одного боку допоможе користувачам швидко знайти потрібне. З іншого - створить спеціальні сторінки під SEO, щоб залучити додатковий низькочастотний трафік на запити "чохол з паєтками", "чохол з єдинорогом". Завданням SEO-фахівця описати роботу даного функціоналу для того, щоб його додали на сайт. Питання тільки в тому, на якому етапі це буде: ще на старті, коли проєкт тільки проєктується і програмісти враховуватимуть багато чого при розробці, або на етапі вже готового проєкту, коли потрібно робити надбудову над наявним функціоналом, коли функціонал сайту може виявитися несумісним друг з другом.
Для власників порталів та контентних проєктів теж важливий даний етап, оскільки сучасні користувачі вже спокушені якісними сторінками та зручним функціоналом. І потрібно буде розробляти відповідний функціонал, щоб презентувати контент сайту за вищим розрядом, а не у вигляді нудних та марних SEO простирадл. Функціонал повинен дати можливість створення автоматичного розумного SEO-тегування та багато іншого. При цьому функціонал подібних ресурсів може бути абсолютно різним. Він залежить від особливостей проєкту, його тематики, потреб цільової аудиторії. При проведенні СЕО-аудиту всі ці нюанси враховуються та вносяться рекомендації щодо розробки необхідного функціоналу, що найбільш підходить до певного виду проєкту.
Результат: на сайті є весь необхідний функціонал для реалізації сторінок під основні потреби цільової аудиторії та семантику, ним зручно користуватись і він презентує ваш бізнес коректно. Це величезний плюс для вашого сайту, тому що підвищується ймовірність виконаної дії, що призводить до підвищення конверсії.
Проблеми у технічних SEO вимогах до сайту
Різні помилки в СЕО оптимізації сайту призводять до критичних наслідків, які одночасно негативно впливають і на зручність користувача, і на пошукову систему, яка може неправильно читати сторінки сайту або зафільтрувати сайт через сміття. Під час проведення SEO-аудиту вносяться докладні рекомендації щодо вимог та оптимізації сайту.

Складаються рекомендації щодо вимог, необхідних для правильного ранжування сайту та його подальшого просування. Зокрема, вказуються вимоги щодо дублів на сайті, швидкості його завантаження, роботи мовних версій, мобільної версії сайту, якщо така створюється, ЧПК для виключення ймовірності плутанини в URL на кирилиці та латиниці. Проробляються всі аспекти, важливі для СЕО. На основі розробленої фахівцем інформації, розробники створюють сайт без помилок, що впливають на ефективність просування. Що важливо, вони не розробляють спочатку сторінки, які на думку пошукових систем вважаються сміттєвими тільки тому, що таке є у конкурентів. Отже, надалі їх не потрібно буде приховувати від пошукових систем або взагалі випилювати із сайту за окрему плату.
Ви - головний лікар клініки та далекі від SEO та розробки сайтів. Для своєї клініки ви замовляєте сайт у програміста-фрілансера і приймаєте, через свої знання, сайт лише з візуального оформлення. Власне, подібне робить безліч замовників сайтів, які не знайомі з розробкою. Однак вам не пощастило і, незважаючи на естетичну красу, сайт дуже довго завантажується (більше 10 секунд йде завантаження сторінки і з них 6 секунд – це час відгуку сервера). У результаті більша частка користувачів так і не чекає на завантаження сторінки, залишивши сайт. Для SEO просування показник швидкості завантаження сторінки є критичним. І в результаті вам рекомендують вносити редагування.
В результаті виправлень з'ясовується, що програміст додав дуже багато модулів на сайт, які заважають один одному та пошкодив движок сайту. Щоб підвищити швидкість завантаження, потрібно внести безліч правок в код.
Зазвичай такі роботи тарифікуються програмістами погодинно і за серйозних правки роботи можуть бути досить дорогими. В принципі, подібного можна було уникнути, спочатку поставивши вимоги щодо швидкості завантаження програмісту і тим самим змусивши його стежити за цим показником. І ви просто не прийняли б у нього роботу без виконання цього пункту.
Результат: сайт без технічних помилок та готовий до просування вже на старті. А це суттєва економія ваших грошей, тому що надалі не потрібно вкладатись у доробки, що викликають непередбачені витрати.
Проблеми у перелінковці
Перелінковка – це налаштування зв'язування сторінок на сайті. З одного боку, вона допомагає покращити зручність користування сайтом, а з іншого – покращити індексацію та позиції сторінок у пошуку.
Помилки у зв'язуванні сторінок сайту (у перелінковці) знижують зручність користування сайтом та негативно впливають на розподіл ваги ключових слів по всьому сайту, що призводить до погіршення ранжирування корисних сторінок на сайті. Тому їх краще позбутися.

На основі рекомендацій, які визначаються SEO-аудитом, розробляється функціонал для перелінкування на сайті. В результаті правильно розподіляється вага на сайті для кращої індексації сайту та його ранжирування. Просуваються сторінки ставали на сайті більш авторитетними і отримують кращі позиції, а не сторінки, що просуваються, не заважають їм.
Перелінковка не завжди може бути ручною. На великих сайтах вручну зробити її дуже важко, тому необхідно створити модулі, які автоматично справляються із цим завданням. Мета СЕО-фахівця при цьому - правильно задати алгоритми, які створять перелінкування, виключивши типові помилки.
Ви - власник інтернет-магазину посуду та маєте великий досвід у тематиці, тому передбачили фільтрацію товарів у процесі розробки. Мало того, навіть передбачили створення посадкових сторінок для SEO на базі цих фільтрів. Однак, оскільки не є фахівцем у SEO, забули про перелінкування. У результаті: сторінки у вас є, але в пошуку практично не видно, тому що не мають хорошої внутрішньої ваги. Немає посилань на такі сторінки на сайті.
Ви приходите на просування і вам у будь-якому випадку рекомендуватимуть доопрацювання сайту в такому напрямку. А це у будь-якому разі зайвий бюджет.
Результат: внутрішній авторитет сторінок на сайті розподіляється відповідно до важливості сторінок для просування з акцентами на потрібних ключових запитах і, отже, подібні сторінки легше просуваються у пошуку.
Проблеми з унікальністю та шаблонами метаданих
На сайтах із тисячами, десятками тисяч чи мільйонами сторінок постійно вводити метадані вручну просто нереально. А при цьому для пошукової системи важливою є унікальність кожної сторінки на сайті. Тому при проведенні SEO-аудиту вносяться рекомендації щодо розробки функціоналу шаблонизації, який надає можливість задати шаблон та/або впроваджувати унікальні метадані автоматично. При необхідності впроваджується текст, що автогенерується, який дозволяє впровадити контент відразу на всіх сторінках.

Так чи інакше, розробка та впровадження функціоналу шаблонізації унікальних метаданих не виключає можливість їх введення вручну. Ця можливість також передбачається там, де може знадобитися.
Ви – власник інтернет-магазину для перукарів. У вас асортимент товарів у магазині в 4000 найменувань. Ви наповнили магазин через експорт інформації з 1С Бухгалтерії та прийшли на просування. Зараз у вас Title на всіх сторінках сайту збігається з H1 і повністю відсутня інформація в тегах Description на сторінках, оскільки цієї інформації не було в бухгалтерській програмі. Ваші сторінки у пошуку серед конкурентів виглядають не дуже презентабельно.
Ви приходите на просування і вам рекомендують запровадити низку шаблонів, які відразу після впровадження різко змінять презентабельність сторінок, але у пошуку одразу покращать позиції. Однак у вас на сайті є можливість вносити цю інформацію тільки вручну на кожну картку товарів, оскільки функціонал шаблонизації спочатку не був розроблений.
Уявіть, скільки часу піде у вашого контент-менеджера на внесення вручну даної інформації лише на 4000 карток товарів. І це лише товарні картки, тут навіть не обліковуються товарні категорії, фільтри та інші сторінки, які є на сайті. З огляду на цей час може навіть подвоїтися.
Навіть якщо ви зважилися на подібне внесення інформації на сайт, але Title і Description можна та іноді навіть потрібно коригувати в міру зміни УТП магазину, змін правил пошукових систем і т.п. І ви щоразу будете готові витрачати час контент-менеджера на такі коригування?
Результат: легка та швидка реалізація важливих змін для SEO на всьому сайті з можливістю легкого коригування за потреби.
Проблеми відповідно до дизайну до SEO-вимог
Невідповідність дизайну СЕО-вимогам, нерозуміння дизайнера ключових моментів щодо створення необхідних контентних блоків та маркетингових елементів негативно впливають на просування сайту та зручність його користування загалом. Доробки в дизайні можуть коштувати великі гроші. Уникнути цього допоможе SEO-аудит.

В процесі аудиту СЕО-фахівець орієнтує дизайнера у необхідних для просування та маркетингу елементах, контентних блоках та необхідному функціоналі. Завдяки рекомендаціям до дизайну виключається можливість створення зайвих елементів (наприклад, непотрібних кнопок, блоків тощо) або, навпаки, пропонується розробка додаткових елементів, їх розмірів та розташування, якщо це необхідно для підвищення ефективності просування.
Ви - власник магазину та при розробці інтернет-магазину вирішили відмовитися від блоку з текстовим описом товару, залишивши лише блок з технічними характеристиками, повністю відмовившись від такого функціоналу на сайті.
Мало того, вам при розробці сайту необхідно було впровадити 3 кнопки: "Купити", "Купити на виплат", "Купити в 1 клік". На цьому етапі ви з дизайнером вирішили, що оптимально реалізуватиме подібне у вигляді однакових за розміром кнопок з різними кольорами:

При маркетинговому та SEO-аналізі з'ясувалося, що функціонал тексту в картці товарів потрібно доробляти і він повинен мати можливість розміщення картинок в описі, як тут:

Виявляється, що у вашій поточній верстці картки на подібний функціонал просто немає місця. Крім того, з'ясувалося, що вам потрібно розширити структуру категорій і розроблене дизайнером раніше меню не підходить, оскільки немає місця розміщувати всі ці додаткові пункти меню. І навіть на картці товару мають бути акценти, і однакові 3 кнопки за розміром не годяться, оскільки немає домінуючої дії.
Все це може призвести до того, що вам доведеться повністю переробляти нещодавно розроблений дизайн сайту.
Результат: дизайн сайту одразу має всі необхідні контентні блоки, корисні для SEO, навіть якщо вони й не використовуються одразу на сайті, але в міру опрацювання сторінок цей функціонал у повному обсязі застосовуватиметься на сторінках та допомагатиме просуванню.
Вартість та строки виконання СЕО аудиту
Робота спеціаліста може тривати від 14 днів до 3 місяців, залежно від складності проєкту. При цьому ви повинні розуміти, що сам процес і його результат коштує витрачених вами грошей. SEO технічне завдання на розробку сайту (ТЗ на розробку інтернет-магазину, сайту-візитки, послуг, посадкової сторінки, блогу, інфорпорталу) може коштувати від 200$, але при цьому ви значно економите на подальшій розробці та просуванні сайту, повністю виключивши освіту навіть найменших помилок, усунення яких може обійтися в кілька разів дорожче.
Тут варто зауважити, що СЕО аудит на розробку сайту має сенс замовляти тільки коли ресурс планується просуватися саме у пошуку. Якщо це в планах не варте, то й подібний аудит можна не проводити.
При цьому, якщо ви плануєте просувати сайт в Інтернеті іншим способом, залучаючи клієнтів, рекомендуємо вам не економити та все ж таки проконсультуватися з профільними фахівцями. Навіть якщо рух буде шляхом PPC, SMM або прайс-агрегаторами, то для нього сайт повинен містити відповідний функціонал. Про його розробку слід враховувати ще до того, як сайт буде розроблено, щоб надалі не витрачати свої гроші на доопрацювання.

З чого починається технічне завдання створення сайту?
Під час проведення SEO-аудиту створення складається ТЗ на розробку сайту. Технічне завдання на розробку сайту - це документ, в якому дуже детально описуються всі технічні роботи та вимоги щодо розробки сайту.
Розробка ТЗ на створення інтернет-магазину чи інших видів сайтів надає вигоди та клієнту, і розробникам. Клієнт бачить за що він платить і заздалегідь може уявити, яким буде його сайт. Для розробників стає зрозуміло, чого хоче клієнт, виключається ймовірність раптових бажань замовника щось додати або змінити, коли ТЗ вже підписано і сайт перебуває на стадії розробки.
З чого починається розробка технічного завдання
Головна мета для фахівця на підготовчому етапі – це зрозуміти чого хоче клієнт. Для цього клієнту надається бриф, анкета з питаннями про бізнес, його бажання, ідеї, цілі та завдання, які будуть ставитися до сайту. Клієнт може надати посилання на сайти конкурентів, які йому подобаються, щоб фахівець вже на цьому етапі зміг зрозуміти, в який бік слід рухатися, що рекомендувати, щоб обраний клієнтом дизайн зміг відповідати цільовій аудиторії.
Тут дуже важливо зібрати максимально повну інформацію про проєкт, особливо якщо він специфічний, дізнатися, хто цільова аудиторія. Якщо ЦА - велика група, розбити її на кілька, наголосивши на певній, або ж розробляти сайт з урахуванням усіх груп. На основі зібраної інформації формується розуміння про контент, семантичне ядро, функціонал, підбираються конкуренти для аналізу, а також створюється ТЗ на розробку сайту.

Важлива ремарка для клієнта
Якщо інформація, вказана у брифі чи анкеті, незрозуміла для фахівця чи її недостатньо, будьте готові до уточнюючих питань. Іноді запитання можуть видаватися дурними або недоречними, а відповіді на них очевидними. Однак, фахівець задає їх для того, щоб зрозуміти всі нюанси і надалі врахувати їх при розробці сайту, який подобатиметься вам, вашій цільовій аудиторії та приноситиме прибуток.
Що вказується у ТЗ на створення сайту?
У технічному завданні докладно вказуються всі вимоги, яким повинен відповідати якісний сайт. Всі вимоги ґрунтуються на правилах пошукових систем, успішних напрацювань конкурентів, а також включають вимоги для зручності користування сайтом цільовою аудиторією. Отже, що входить у документ:
Загальні технічні рекомендації
Сюди включаються рекомендації щодо ЧПУ, мовних версій (якщо вони є), швидкості завантаження, усунення технічних дублікатів, робота пагінації, карт сайту тощо. Частина рекомендацій у цьому блоці є шаблонними, оскільки властиві всім сайтам, а частина ні.

Нешаблонні рекомендації пишуться лише в тому випадку, якщо це потрібно для конкретного проекту. Наприклад, на сайті потрібний функціонал мультимовності, який не завжди розробляється, і в цьому блоці описується його коректна робота. Ця частина не залежить від типу сайту, а від спеціального функціоналу на ньому, але бувають винятки.

Структура сайту та меню
Структура та меню розробляються індивідуально під кожен сайт, ґрунтуючись на попередніх консультаціях з клієнтом, аналізі конкурентів та зборів чорнової семантики. Розробка чіткої структури будується на семантичному ядрі, аналізі сайтів конкурентів, майбутнього наповнення сайту та прайс-листах клієнта.
Під час підбору семантичного ядра фахівець не робить вибірку за ключовими запитами, залишаючи чорнову версію. Це робиться для того, щоб зрозуміти, які категорії на сайті необхідні. Зібране семантичне ядро не віддається клієнту, оскільки воно не очищене від сміттєвих запитів і працювати з ним без цього складно. Але якщо була початкова домовленість, може виконуватися чищення семантики, і готове семантичне ядро надається клієнту. Чищення семантичного ядра - це додаткові витрати часу SEO-фахівця, і в цілій низці тематик подібне вимагає дуже великих часових витрат. Тому подібне зазвичай робиться за додаткову плату.
За підсумками цього етапу клієнт отримує на узгодження Mind-карту із зображенням майбутньої структури сайту, текстову версію структури в Word та рекомендації щодо її реалізації на сайті.


У разі великих сайтів, типу порталів або інтернет-магазинів з великою кількістю товарів та категорій структура може на цьому етапі розроблятися не повна, а лише часткова на базі вибраних категорій товарів, щоб закласти початковий коректний функціонал на сайт для її реалізації. А далі в міру SEO просування її розширюватиме і впроваджуватиме на сайт вже контент-менеджери.
Модулі перелінковки
У цьому блоці описується як повинні працювати та виводитися модулі перелінкування. Перелінкування тісно пов'язане зі структурою сайту, тому наповнення модулів залежить від кількості посадкових сторінок на сайті, виду сайту, його структури і навіть типів сторінок, які будуть перелінковуватись. Наприклад, якщо планується розробка простого та невеликого сайту послуг, то модулів перелінкування буде небагато. Якщо ж складається технічне завдання на розробку інтернет-магазину або великого інфопорталу, то буде безліч модулів і кожен матиме свою логіку роботи. І тут важливо показати, як вони мають виглядати, де виводитися і як працювати.


Опис наскрізних елементів
Аналіз цільової аудиторії та бізнесу загалом покаже якісь наскрізні елементи необхідні на сайті, щоб утримати клієнта. Наприклад, передплата на розсилку. Також вказуються обов'язкові елементи, які обов'язково мають бути на кожній сторінці: контакти, пошук по сайту, інтеграція із соціальними мережами, підключення аналітики тощо. Крім функціоналу, яким повинні володіти елементи, вносяться рекомендації щодо дизайну, щоб привертати увагу відвідувачів сайту.

Мікророзмітка
Мікророзмітка залежить від типу сайту та сторінок, з яких він складається. Для інтернет-магазину мікророзмітка буде однією, для сайту послуг – іншою, для контентного проєкту – третьою. Навіть окремі типи послуг або блоки контенту можуть мати різну розмітку, наприклад заходи, відгуки, контакти. Зараз пошукові системи не читають абсолютно всю мікророзмітку, тому стандартно робиться мікророзмітка контактів, хлібних крихт на всіх сторінках та Open Graph для соціальних мереж, де це важливо. В інтернет-магазині робиться мікророзмітка для товарів та відгуків до них (що обов'язково вказується у ТЗ на створення інтернет-магазину), для сайту послуг – для блогу у вигляді статейної розмітки. Якщо на сайті є вузькоспеціалізовані сторінки, для них впроваджуються спеціальні типи мікророзмітки. Як зразок, мікророзмітка для курсів та заходів, рецептів страв (якщо сайт присвячений кулінарії), фільмів, книг та іншого контенту, який пошуковик повинен правильно прочитати та підтягнути у сніпет.
У даному блоці зазвичай описується не просто яка саме мікророзмітка має бути впроваджена, але і як вона має відпрацьовувати та впроваджуватись.

Метадані
За допомогою шаблонних метаданих та автогенерованих текстів вдається максимально швидко унікалізувати всі сторінки без ручного введення. У цьому розділі є всі шаблони, які необхідно впровадити програмістам на всі корисні сторінки. У міру оптимізації, якщо це потрібно, шаблони можна поміняти на унікальні. Якщо планується розробка невеликого сайту, наприклад, сайт із 5 послугами та блогом, то в техзавданні можуть вказуватися написані окремі метадані на кожну сторінку, а в блог згенеровано шаблон.

Бувають варіанти магазинів, коли на даному етапі також дається шаблон на текст, що автогенерується, для максимальної унікалізації сторінок, який надалі буде замінений вручну контент-менеджером у міру наповнення сторінок контентом.

Детальний опис сторінок
У цьому блоці описуються типи основних сторінок сайту і те, якими вони повинні бути, яке наповнення необхідно впровадити, щоб це задовольняло запити цільової аудиторії, і пошукової системи, як все має виглядати. Тут фахівець спирається на свій досвід, сайти конкурентів, підбираючи варіанти, які працюватимуть на бізнес.
Кількість рекомендацій залежить від складності проєкту та виду самого сайту. Наприклад, для стандартного сайту послуг описується головна сторінки, сторінка послуг, сторінка блогу, контактів та про компанію, якщо вона передбачена. Але якщо сайт передбачає наявність нестандартних додаткових сторінок (портфоліо, відгуків), то індивідуально розробляються рекомендації під них.

Технічне завдання на розробку сайту інтернет-магазину включає опис головної сторінки, категорій з підкатегоріями та окремо з товарами (зазвичай це тегова сторінка або сторінка фільтра), товарної картки, сторінок блогу, контактів. Аналогічно сайту послуг для інтернет-магазину розробляються рекомендації для нестандартних сторінок. Наприклад, для особистого кабінету. Якщо розробляється сайт-агрегатор або інтернет-магазин, тут ще можуть бути надані рекомендації щодо способів автоматичної генерації підзаголовків у картках товару.

Завдяки цьому розділу у технічному завданні дизайнеру набагато простіше розробити дизайн сторінок. Для нього надається вся інформація щодо кількості блоків, які мають бути на кожній сторінці. Тому йому не потрібно витрачати час та шукати цю інформацію на подібних сайтах.
Додаткові розділи на запит клієнта
Додатково до технічного завдання на запит клієнта можуть бути внесені додаткові розділи технічне завдання на тексти для копірайтера, рекомендації по підбору домена, купівлі SSL сертифіката для підключення https протоколу та чистовий варіант семантичного ядра без сміттєвих слів. Або посилальний аналіз конкурентів із рекомендацією стратегії зростання проекту.

Этого технического задания достаточно, если планируется разрабатываться типичный сайт на стандартной CMS. Но если движок будет разрабатываться специально под сайт, то разработчики могут написать свое ТЗ, где будут указываться особенности движка: как он будет работать, как будет выглядеть административная панель и т.д. Эта информация не затрагивает часть SEO и поэтому данные корректировки зачастую незначительны.
Технічне завдання виготовлення сайту складено. Це все?
Закінчення складання технічного завдання на розробку сайту – лише частина спільної роботи. Після того, як ТЗ вже написано, його необхідно погодити із замовником. Процедуру можна розбити на кілька етапів залежно від того, ким розроблятиметься сайт.
Погодження з клієнтом
Технічне завдання надається замовнику, який ознайомлюється із документом. Клієнт може ставити запитання щодо написаного та вносити свої правки, але вони будуть внесені лише в тому випадку, якщо не суперечать SEO. І на даному етапі проводитиметься обговорення всіх рекомендованих замовником коригувань.
Погодження з розробником
Якщо розробка сайту та складання технічного завдання замовляються в одній веб-студії, то SEO-фахівець та розробники ще на момент складання документа можуть обговорювати та погоджувати деякі нюанси, які влаштовуватимуть обох фахівців. Цей варіант зручний тим, що клієнту після того, як він отримав технічне завдання, не потрібно витрачати час та узгоджувати ТЗ зі сторонніми розробниками з іншої компанії.
Якщо клієнт звертається за розробкою сайту в іншу веб-студію, то її розробники можуть ознайомитися зі складеним ТЗ і внести свої правки або запросити уточнення. У цьому випадку відбувається тристороннє узгодження документа (сеошник, розробники, клієнт) доти, доки всі вимоги не влаштовуватимуть кожну сторону.

Перевірка роботи розробників
Після того, як ТЗ узгоджено, розробники приступають до своєї роботи. SEO-фахівець включається до процесу на завершальному етапі, щоб перевірити сайт на його відповідність вимогам щодо просування з урахуванням коригувань, які були внесені раніше. Також сеошник перевіряє сайт на поширені помилки. Якщо вони є, це повідомляється розробникам, які мають усунути їх.
Загалом за весь этап розробки сайту таких перевірок може бути декілька (2-3). Вони безкоштовні та входять у вартість початкового аудиту. При цьому слід розуміти, що якщо з 20 рекомендацій було реалізовано лише 10%, не слід надсилати сайт фахівцеві, оскільки це вважається витраченою перевіркою, адже перевіряється весь аудит загалом, а не його частина. Кожна перевірка займає час у СЕО-фахівця, зокрема на спілкування з розробниками. Тому якщо необхідно виконати більше безкоштовних перевірок, замовник повинен заплатити за них. На даному етапі бажано таки надсилати проект вже практично готовий, який знаходиться на етапі наповнення та закритий для індексування. У цьому випадку більшість рекомендацій вже реалізовано і те, що пропустив розробник, буде чітко вказано.


Коли краще замовити SEO аудит сайту – на етапі розробки чи до нього?
Замовляти подібний аудит під час розробки сайту чи ні - це індивідуальне рішення кожного власника бізнесу. При виконанні аудиту ще до розробки сайту ви заплатите тільки фахівцеві за його роботу. Чим пізніше буде проведено SEO аудит щодо готовності сайту, тим більше може виявлятися помилок та доопрацювань на їх основі. А це ваші гроші та часом дуже великі. Тому не рекомендуємо заощаджувати на послузі аудиту сайту та замовляти її ще до моменту початку роботи розробників. Як мінімум, щоб не відчути на собі суть прислів'я «скупий платить двічі». Як максимум, щоб вичавити зі свого сайту всю ефективність та стабілізувати потік клієнтів.
ЗАМОВИТИ SEO АУДИТ