Доменне ім'я – це більше, ніж адреса вашого сайту. Це ідея бізнесу, ваш розпізнавальний знак, онлайн-ідентифікація компанії. Домен – найсильніший маркетинговий інструмент. Навіть одне слово з 5-6 літер, з якого складається доменне ім'я, може суттєво вплинути на рішення користувача відвідати сайт або навіть не відкривати його, скласти перше враження про бренд і залишитися назавжди в пам'яті людини.
Ось чому так важливо придумати унікальне, просте, легке доменне ім'я, що запам'ятовується, яке зможе максимально розкрити ідею вашого бізнесу і з першого погляду викликати довіру та інтерес користувача. У цій статті ми розповімо як вибрати домен для сайту, які інструменти краще використовувати в окремих випадках, а також обговоримо найважливіші правила, яким повинен відповідати кожен по-справжньому успішний і ефективний домен.
Роль домену в SEO просуванні
Домен впливає на ефективність СЕО просування. І ні для кого не секрет. Іншим питанням стає вибір доменного імені для сайту, щоб воно і приносило результат у SEO, і коректно сприймалося та ранжувалося пошуковою системою.
Як зробити домен потужним інструментом просування сайту?
Найпростішим і найбезпечнішим рішенням буде використання назва бренду в якості домену. По-перше, це допоможе запам'ятати його споживачеві, по-друге, таке доменне ім'я добре проранжується пошуковою системою шляхом методу навігаційного пошуку. Навігаційний пошук - спосіб пошуку користувачем назви компанії чи бренду, які він вводить у пошуковий рядок. При цьому пошуковик створює взаємозв'язок між запитом, доменом та контентом. Тому навіть якщо користувач введе назву бренду з помилками, пошуковик видасть саме ті посилання на сайт, які цікавлять споживача.

Якщо ви плануєте просувати сайт за допомогою SEO, можна заздалегідь купити домен, який має відмінний показник індексу цитування та при цьому нещодавно звільнився. Такий домен миттєво забезпечить ресурс потоком клієнтів. Щоб перевірити всі фактори ефективності адреси, необхідно скористатися спеціальними сервісами.
Структура доменного імені
Домен включає кілька окремих слів, які розділені точками. Виходячи з кількості слів, визначається рівень доменного імені: другий, третій та четвертий. Рівні можуть бути і більше, але подібні варіанти краще не використовувати. На практиці рівні (сходи) виглядають так:
- yandex.ru – домен другого рівня;
- yandex.com.ua – третього;
- mail.yandex.com.ua – четвертого.

Умовно, адресу можна поділити на три основні частини:
- Зона домену (2-3 рівні, більше – рідше використовується);
- Саме ім'я сторінки (назва фірми, бренду тощо);
- Піддомен. Він необов'язковий та використовується для відокремлення інформації. Наприклад, на адресі forum.yandex.ru слово «forum» буде піддоменом. Він каже користувачеві про те, на яку тематичну сторінку сайту він потрапив.
Специфікація доменних зон
Домени першого рівня поділяються на домени країн і домени загального призначення. Також є службові домени, але вони використовуються тільки на спеціалізованих сайтах. Категорія доменних імен загального значення поділено на домени, які поділені за ознаками. Зокрема, мовно-територіальному та культурному (тематичному).
Мовно-територіальні імена сайтів складаються з 2 літер і свідчать про те, що сайт охоплює мешканців лише однієї держави: ua, ru, uk, us, eu та ін. Частина таких зон висуваються для реєстрантів певних вимог. Наприклад, у зоні України можна зареєструвати домен лише у разі однойменної торгової марки. Для інших країн можна реєструвати доменні імена у будь-яких зонах, у тому числі навіть якщо бізнес розвивається в іншій країні.

Територіальні зони можуть поділятися на субрегіональні. Вони використовуються в тих випадках, коли сайт буде призначений для цільового трафіку, який проживає у певному регіоні. В Україні для кожної області існує своя субрегіональна зона: dp – Дніпро, kh – Харків, kiev – Київ тощо.

Культурно-тематичні домени складаються з 3 і більше літер та свідчать про те, що сайт відноситься до конкретної тематики. Вибирати такий домен слід лише в тому випадку, якщо сайт повністю або хоча б у великій перевагі відповідає обраній тематиці. З найпоширеніших доменів, які використовуються в СНД, можна виділити:
- com – міжнародний домен для тематик загального призначення;
- net - компанії з послуг телефонного чи інтернет-зв'язку;
- biz – компанії комерційного характеру;
- edu – установи освітнього характеру (ліцензоване);
- gov - установи державного характеру (мають право купувати лише установи, які мають відповідні документи);
- org – некомерційні компанії;
- pro – сайти, що надають послуги сертифікованих професіоналів/фахівців;
- info – інформаційні ресурси, блоги;
- name – сайти присвячені конкретній особі;
- fm – сайти, присвячені радіомовленню. Цей домен є верхнім доменом для країни Мікронезія, проте може використовуватися в інших країнах як тематичний;
- tv – сайти, присвячені телебаченню. Цей домен є верхнім рівнем доменів Тувалу. Але, як і попередній, використовують інші країни для розкриття тематики сайту.
Відносно нещодавно з'явилися доменні зони .sexy, .photo, .studio, .life, але на цей час їх використання викликає суперечки у СЕО-фахівців, оскільки думки щодо їх ефективності розходяться. Тому ми не рекомендуємо їх використати.
Ми вже понад 5 років користуємось послугами реєстратором доменів та хостингом "Україна". На наш погляд, вони самі надії і перевірені часом. Залишаємо посилання ukraine.com.ua

Домени 3 рівня можуть поєднувати в собі і територіальну, і тематичну приналежність. Наприклад, net.ua свідчить про те, що компанія з послуг зв'язку працює на території України. Деякі суміжні зони мають певний ліміт на реєстрацію. Наприклад, домен edu.ua може бути зареєстрований лише ВНЗ, які мають акредитацію не нижче 3 рівня.
Вибір доменної зони - важливе та відповідальне рішення. Необхідно підбирати таку зону та тематичну приналежність домену, які повністю відповідають тематиці сайту та регіону, де він планується просуватися. Неправильна реєстрація домену - дуже велика помилка, як з точки зору користувача, так і з боку ефективності просування.
Яку краще доменну зону вибрати?
Щоб грамотно і правильно підібрати доменну зону, необхідно відповісти на 3 головні питання:
- Чи відповідає сайт тематичним підрозділам, які існують у доменах?
- Чи є обмеження щодо діяльності чи аудиторії сайту?
- Чи є обмеження щодо субрегіональних зон?
Виходячи з отриманих відповідей, вибирайте доменну зону, грамотно розставивши пріоритети під час утворення конфліктних випадків. При виборі та реєстрації домену додатково зареєструйте ще аналогічні імена, доступні та наявні у всіх зонах, щоб ваші конкуренти не випередили вас, зареєструвавши адресу, схожу з вашою та не пожинали плоди, отримуючи ваших клієнтів.
8 порад щодо вибору доменної зони
Щоб вам було простіше правильно підібрати доменну зону, скористайтеся нашими порадами.
- Для організації комерційного типу, яка працюватиме тільки в Україні, оптимальною доменною зоною буде .com.ua;
- Для комерційної компанії, яка працюватиме лише по Україні, що має торгову марку, підійде .ua;
- Для української компанії, яка бажає вивести бізнес за межі країни та працювати в кількох країнах відразу на одному сайті, краще підбирати ім'я в зоні .com. Але деякі компанії просуваються під різні країни, купуючи під кожну відповідний регіональний домен та створюючи окремі сайти під кожен регіон. Наприклад, у Яндекс Маркета для України є домен market.yandex.ua, для Росії - market.yandex.ru;
- Якщо компанія працює в рамках одного регіону, наприклад, як одиничне СТО у Дніпрі, то краще обирати субрегіональну зону – .dp.ua;
- Для компаній, які пропонуватимуть товари та послуги в РФ – .ru;
- Для блогів та інформаційних сайтів незалежно від місця проживання ЦА підійде .com (популярніше), org (трохи менш поширене), info (зараз не дуже популярний, тому що його у свій час частково спаміли поганими сайтами, але в теорії для блогу підходить);
- Ліцензованим навчальним центрам варто брати .edu.ua, якщо працюють по Україні;
- Решта – менш популярна, хоча бувають і добре ранжовані сайти на доменах .tv (lostfilm.tv – наприклад), .fm, .info (lostfilm.info), .pro, .guru. Ці домени тільки почали набирати популярності. На цей момент мало інформації щодо якості їх ранжування.

Які символи можна використовувати у доменному імені сайту?
Адреса веб-сайту може включати літери, цифри та дефіс. Заборони використання цих елементів немає, але є важливі рекомендації.
Уникайте букв російської та української мови, які не мають чіткої транслітерації на латиниці
Насамперед, це стосується літер, яких не існує в англійській мові: ї, и, ю, й, щ та ін. Також ці рекомендації відносяться до літер, транслітерація яких може бути в кількох варіантах: ц (z, ts), (w, v), x (h, kh). Їхня відсутність у назві спростить пошук сайту користувачем. Якщо не задіяти в імені сайту подібні букви неможливо, то рекомендується зареєструвати домени у всіх варіантах написання цих букв. Якщо можливості реєстрації немає, то вибирайте варіант, найбільш звичний для цільової аудиторії сайту.
Дефіс не завжди допоможе
Пошуковим роботом дефіс розуміється як роздільник (пробіл) двох слів. Тому знак «-» у доменному імені стане найкращим рішенням, якщо:
- Назва фірми або бренду складається з двох слів і потрібно, щоб вони разом не читалися, наприклад, dentim-a.com.ua;
- Необхідно унікалізовано домен (якщо назва брендів збігається з конкурентом, а ви вирішили його використовувати), наприклад: sanmarco.com зайнято і ви берете san-marco.com або sanmarco-shop.com.

В інших випадках даний розділовий знак - зайвий. Винятком стануть випадки, коли через велику довжину домену він стає нечитабельним або необхідно внести користувачеві будь-яку ясність (наприклад, iphone-kh, що говорить про продаж сайтом смартфонів у Харкові). Однак робити цього все ж таки не варто. Краще вибрати коротке, запам'ятовується і лаконічне ім'я сайту, наголосивши на територіальності за допомогою домену 3 рівня, якщо це необхідно.
Використовуйте цифри «в тему»
Використовувати цифри у доменному імені можна, але дуже обережно. Вони повинні нести будь-яке інформаційне навантаження. Наприклад, погодьтеся, що доменне ім'я privat18 не несе ніякого сенсу, а privat24 вже говорить про те, що послуга доступна цілодобово. Крім того, цей бренд спочатку розкручувався із зазначенням цифр, тому й домен легко запам'ятовується тепер. Ми рекомендуємо використовувати цифри тільки в тих випадках, коли вони принесуть реальну користь або якщо назва бренду містить їх.
Кириличний чи латинський домен? Плюси та мінуси мовних варіацій доменних адрес
Відразу варто сказати, що пошуковцем ранжується домен на кирилиці та латиниці однаково. Переваги та недоліки адреси у різних мовних варіаціях виявляються з погляду зручності користувачів.
Латинський домен: плюси та мінуси
Домени латинською мовою з'явилися набагато раніше, ніж кирилицею. Тому вони найбільше відповідають усім машинним алгоритмам обробки даних.
Переваги:
- Вони звичніші для інтернет-користувачів, оскільки з'явилися давно;
- Домени латинською зручні для роботи СЕО-фахівця, бо з ними коректно працюють всі сервіси;
- Посилання адрес латинською правильно вставляються після копіювання в повідомлення, тому, що обробляються на пряму без кодування.
Мінуси:
- Більшість найкращих коротких доменних імен на латиниці вже зайняті, особливо якщо назва дуже поширена. Доводиться або вигадувати нове, або додавати до вибраного слова, літери чи символи;
- Якщо в назві сайту (компанії) присутні літери, яких немає в латинському алфавіті або кирилична буква 1 може на латиниці писатися по-різному, виходить різночитання. Користувач може неправильно ввести доменне ім'я в рядок пошуку (наприклад, замість літери h ввести kh, v-w, i-e тощо) і не знайти сайт, що призведе до втрати потенційного клієнта.
Кириличний домен: плюси та мінуси
Домени на кирилиці з'явилися відносно недавно (перший був зареєстрований у 2010 році), але вже сьогодні набирають великої популярності серед країн СНД, де переважають російськомовні користувачі. До того ж вже з'явилися тематичні домени першого рівня на кирилиці (наприклад, діти для ресурсів, присвячених дитячій тематиці).
Переваги:
- Кириличні домени зручні для читання російськомовним користувачам, вони зрозумілі і прості в наборі та запам'ятовуванні, особливо якщо в імені сайту знаходяться літери, що не входять до латинського алфавіту;
- Домени на кирилиці не дуже поширені. Тому можна взяти в оренду красиве, незабутнє та унікальне ім'я без проблем;
Недоліки:
- URL-адреса на кирилиці неправильно вставляються після копіювання. Якщо скопіювати домен із рядка пошуку та вставити його в будь-яке інше вікно, то вийде невиразний та не читальний набір символів та літер;
- Оскільки при копіюванні URL відображається неправильно, дуже висока ймовірність битих посилань і дублів під час перелінкування.


Такі домени можна використовувати як чудове доповнення для офлайн-реклами. Наприклад, якщо вже зареєстрований домен на латиниці і містить «спірні» літери, то реєстрація імені на кирилиці з налаштуванням його 301 редиректу на основний латинський домен спростить пошук сайту для користувача. Він просто введе його в пошуковий рядок, а робот автоматично перенаправить на сайт із латинським доменом. До того ж це дозволить відстежувати відсоток користувачів, які скористалися офлайн-рекламою та аналізувати її ефективність.
Приклад такого рішення:
Припустимо, що основою домен у вас victoria.com.ua. Оскільки буква «с» може трактуватися користувачами по-різному, може виникнути багато питань. Його можуть писати, як viktoria.com.ua, victoriya.com.ua тощо. Тому на додаток до основного домену можна купити кириличний, наприклад, вікторія.укр, налаштувати 301 редирект з цього домену на основний і далі у всій офлайн-рекламі демонструвати тільки його. Усі користувачі, які введуть домен вікторія.укр у рядку браузера, автоматично перенаправлятимуться на основний сайт. Таким чином, ви не втратите жодного потенційного клієнта.
Як правильно підібрати домен з орієнтацією на бізнес
Більшість власників сайтів вирішують вибрати вільний домен, виходячи з готових варіантів, які пропонують спеціальні сервіси. Вони вигадують основне ім'я, вписують його в рядок генератора доменів і, якщо адреса зайнята, просто змінюють її, додавши літери, слово або символи. Результатом такого підходу стає велика кількість схожих за назвою доменів, що вводить в оману навіть найдосвідченішого користувача Інтернету. Щоб уникнути плутанини та підібрати оригінальну, цікаву, просту і незабутню адресу сайту, краще заздалегідь визначитися з призначенням та цілями сайту, а потім, на їх основі, придумати йому оригінальне ім'я. Просто виявите фантазію і все вийде.
Орієнтація на тему сайту
Якщо сайт націлений на продаж товарів або послуг вузької спеціалізації, підбирайте домен, виходячи з неї. Наприклад, якщо ваш інтернет-магазин продає рамки для фотографій, відмінним варіантом домену стане ramki.com або fotoramki.com.ua. Побачивши такий домен, користувач заздалегідь зможе приблизно зрозуміти, яка тематика розкривається за ім'ям сайту.
Мінусом такого способу вибору доменного імені для сайту стане те, що придумати унікальне і коротке ім'я буде досить складно - всі хороші адреси вже зайняті, крім цього даний домен буде перегукуватися з вашим товарам, з таким доменом буде складно створити бренд, що запам'ятовується, і розширювати асортимент товарів і послуг за межі вашої тематики.
Наприклад, уявіть, ви почали працювати як магазин посуду з доменом posudavdom.com.ua, але потім у міру розвитку ви вирішуєте додатково продавати ще електроннику, і на даному домені, погодьтеся, подібний магазин виглядатиме дивно.
Орієнтація на бренд
Такий варіант підійде для великих та популярних компаній, про які чули більшість користувачів (apple.com, lg.ua, балтика.ру), і для тих, хто орієнтований на довгостроковий бізнес. Плюсом такого способу вибору доменного адресу стає його унікальність, тому повсюдно рекомендується застосовувати саме даний спосіб підбору доменного імені. Мінус такого варіанту - якщо компанія невідома, то домен з назвою бренду буде неефективним на старті, але в міру популяризації сайту цей мінус перетвориться на плюс.
З брендовим доменом простіше масштабувати діяльність на інші ніші, оскільки немає прив'язки до тематики бізнесу чи товарів, а те, що бренд розвивається, впроваджуючи нові послуги чи види товарів – це вже звичне явище. Наприклад, Rozetka.com.ua – вони починали як магазин електроніки, далі почали займатися ще будинком та затишком, товарами для туризму, потім квитками на потяг та літак, а зараз – це величезний маркетплейс.
Орієнтація на ключовий запит
Можна використовувати ключове входження як домен, за яким вашу компанію шукатиме найбільшу кількість користувачів. Наприклад, magazin-mebeli.biz. У такому разі на запит «магазин меблів» вашому сайту буде простіше просуватися.
Мінусом такого способу є не надто гарний та довгий домен. У вас не буде бренду, що запам'ятовується і, в довгостроковій перспективі, під PR-активність або при розширенні бізнесу на інші теми його доведеться змінювати. Крім цього, подібні домени можуть легко потрапити в поле зору пошукових систем, як сайти, які, ймовірно, маніпулюють з видачею. Декілька років тому подібні маніпуляції з доменними іменами були дуже популярні та стали каратися. Тому вибирати такий домен потрібно дуже обережно.
Поради про те, як правильно вибрати доменне ім'я з максимальною ефективністю
Якщо перед вами зараз стоїть завдання вибору доменного імені для сайту, обов'язково скористайтесь нашими порадами.
Придумайте домен, що запам'ятовується
Придумати та купити домен, який повністю відповідатиме тематиці сайту і при цьому короткий та легкий у звучанні, досить складно. Більшість красивих адрес сайту вже зайняті. Тому можна придумати ім'я веб-ресурсу, що складається з комбінації літер, які зовсім не відносяться до специфіки вашого сайту, а значення слова має сторонній зміст (наприклад, mamba.ru, badu.com - сайти знайомств). Головне, щоб поєднання букв чи слово читалося легко і просто, запам'ятовувалося з першого разу.
Орієнтуйтесь на геолокацію
Якщо ви плануєте продавати товар чи послугу лише в певному регіоні країни, то обов'язково використовуйте субрегіональний домен. Це великий плюс з погляду зручності користувача (відразу зрозуміло, в якому регіоні ви розвиваєте свій бізнес), а також унікальності. Наприклад, для продажу килимів в Запоріжжі, залучайте домен kover.uz.ua.
Купуйте домен на тривалий період
Як правило, домен орендується на рік. І якщо ви не впевнені, чи вдасться вам розкрутити свій бізнес, то цього періоду вам буде достатньо. Але якщо ви впевнені, що вперто розвиватимете свій бізнес протягом тривалого часу, то продовжуйте домен на більш тривалий період. По-перше, ви виключите ймовірність того, що після закінчення терміну оренди ваш домен викупить інша людина, а, по-друге, пошукові роботи дуже добре сприймають факт оренди доменного імені на тривалі терміни, розуміючи, що власник дуже серйозно ставиться до свого бізнесу. готовий для його розвитку.
Не використовуйте довгі та складні слова, словосполучення
Домен із трьох і більше слів (наприклад, telefonynalyuboivkus.ua або sanmarco-vernici.com) дуже складно прочитати та запам'ятати користувачеві, а це великий мінус. Придумайте просте ім'я, що складається із 1-2 невеликих слів. За необхідності використовуйте дефіс і уникайте в домені букв, яких немає в латиниці (ч, ж, щ, ы, ю і т.д.), якщо ви вирішили використовувати цю мову для адреси сайту. Якщо обійти подібні літери неможливо, додатково купіть домен на кирилиці.

Придумайте унікальний домен
Унікальний домен важко сплутати. Він має бути єдиним у своєму роді та не бути співзвучним з жодним іншим. Особливо, уникайте співзвучності чи схожості доменного імені із сайтами ваших конкурентів. Інакше, помилково, ваші потенційні клієнти будуть йти до них.
Не порушуйте авторських прав
У жодному разі не використовуйте домен, який потрапляє під товарний знак або авторське право з іншою компанією. Перед реєстрацією перевірте існування аналогічного бренду в інших компаніях, виключивши можливість його копіювання в імені сайту. Навіть якщо ваше прізвище Юдашкін і ви плануєте продавати створений вами одяг, придумайте домен, який не обмежує інтелектуальну власність знаменитого будинку моди. У протилежному випадку при вже наявній торговій марці обраний вами такий домен можуть відібрати в судовому порядку.
Що робити, якщо домен зайнятий?
Ви вигадали домен, вибрали доменну зону, але він уже зайнятий? У таких ситуаціях насамперед необхідно перевірити чи вільні інші доменні зони. Наприклад, якщо зона .com вже зайнята, можливо, домен у зоні .org або .biz буде вільний.

Якщо домен зайнятий у всіх відповідних вам зонах або варіант вільної зони вам не підходить і потрібна саме та адреса, яку ви придумали спочатку, ви можете вжити заходів щодо його викупу. Завжди є можливість викупити його, тому що дуже часто найкрасивіші, короткі та ефективні адреси викуповують скупники. Вони завжди продадуть адресу за своєю (частіше, сильно завищеною) ціною.
Якщо адреса орендована іншим власником і ви помітили, що вона перебуває у занедбаному стані, то можна розпочати переговори, намагаючись пояснити йому, що вам саме цей домен потрібніший. У разі відмови власника потрібного вам домену придумайте адресу зі своїм брендом (або новий бренд), доповнивши його тематичними словами. Наприклад, apple-shop, lamur-shop тощо. До речі, останній варіант - найпростіший, оскільки процедура передачі домену дуже складна і вимагатиме великих тимчасових витрат.
Купити домен з історією. А чи треба?
Історія домену - питання неоднозначне. Адже вона може бути як позитивною, так і негативною. Тому навіть якщо ви вигадали домен самостійно і він вільний, обов'язково перевірте його історію на спеціалізованих ресурсах. Навіщо? Цілком ймовірно, що вільний домен вже був раніше залучений іншим власником, а після того, як не був проплачений на наступний термін, звільнився і повернувся до пулу вільних адрес. Проте колишній сайт міг негативно позначитися на «кармі» домену. Наприклад, отримав погану репутацію серед користувачів, має санкції чи лазні від пошукових систем. Звичайно, такий домен можна викупити та зареєструвати, але очистити його від колишньої «слави» досить складно.
Але не кожен домен має негативну історію. Ті адреси, які мають «білу» репутацію та історію, надають вагомі переваги для свого нового власника:
- Домени з історією мають посилальну масу та ТІЦ;
- Великий вік домену дуже добре сприймається пошуковою системою.
Крім того, продають доменні імена веб-майстра або домен-брокери, які мають великий перелік красивих і вдалих доменів. А, значить, вдасться вибрати відповідний для вашого сайту.
Придбати домен з історією та посиланнями завжди вигідно для сайту та його подальшого просування. Але тут дуже важливо на 100% переконатися, що історія адреси - бездоганна або бути у всеозброєнні для очищення репутації імені сайту.
Вибір домену = доля вашого сайту
Вибір доменного імені – дуже велика відповідальність, що зумовлює долю вашого сайту. Наскільки б не був успішно та професійно розроблений сайт, допущені помилки в домені, його нечитабельність чи схожість із конкурентами не приведуть ресурс до успіху. Крім того, структура доменного імені важлива для СЕО, і допущені помилки вимагатимуть дуже великих інвестицій на звернення до фахівців їх усунення. Тому обов'язково детально ознайомтеся з рекомендаціями та порадами, наведеними у нашій статті.
Продумайте всі варіанти та кроки. А якщо ви сумніваєтеся у своїх силах, звертайтеся у веб-студію Impulse Design. Ми обов'язково підберемо найкращий домен для вашого сайту.
Сподобалася стаття? Ставте лайки. Підписуйтесь на наш блог та ділитесь враженнями про нього зі своїми друзями!