Структура відповідає за дві важливі складові успішності сайту. Від її правильності, логічної побудови залежить зручність користувача. Якщо структура розроблена неправильно, навігація незручна для пошуку споживачем необхідної категорії/підкатегорії, він надовго не затримається на сайті, закривши вкладку з ним у браузері.
Структура сайту є найважливішим технічним інструментом із погляду SEO. Неправильна побудова структури сайту значно ускладнює просування користувачів сайтом. Тому при розробці архітектури ресурсу необхідно аналізувати розміщення кожного розділу та підрозділу, щоб все зробити грамотно, задовольнивши потреби користувача та відповівши на вимоги пошукових роботів.
На жаль, чіткого визначення якої має бути правильною структура не існує. Вона залежить від виду сайту, семантичного ядра та цільової аудиторії, тому завжди індивідуальна. Однак існують рекомендаційні типи структур, а також основні правила щодо її розробки. Про це і поговоримо у нашій статті.
Що таке структура сайту та в чому її важливість
Структура сайту – це логічна побудова всіх сторінок ресурсу. Схема, за якою розподіляється шлях до папок, категорій, підкатегорій, карток товарів (якщо вони передбачені). З технічної точки зору, навігація ресурсу є набір URL, логічно збудованих у певній послідовності. Структура взаємопов'язана із семантичним ядром. Саме воно говорить про те, які папки та документи мають бути присутніми на сайті. Тому, зібравши семантику, можна зробити нариси схеми побудови кожного майбутнього урла.

Якщо говорити більш простою мовою, то структуру сайту можна порівняти із супермаркетом. Коли ви заходите до магазину, ви очікуєте побачити молоко у молочному відділі, хліб – у хлібному. Погодьтеся, що якщо ви не знайдете товар у відповідному відділі, ви не станете ходити магазином у його пошуку, а просто підете в інший маркет. Аналогічно та зі структурою. Якщо споживач не знайде необхідний йому товар в очікуваній категорії, він піде до ваших конкурентів. І тут полягає важливість схеми з погляду споживчого чинника.
Хороша структура = ефективний СЕО-просування
Пошукові роботи проводяться за посиланнями сайту. І чим правильніше, простіше буде складено структуру сайту, тим менше пошуковий робот витрачає свої ресурси і швидше проведе обхід ресурсу. Це призведе до найшвидшої індексації сайту. На додаток, правильно та логічно розміщені документи на сайті можуть потрапити до індексу пошукової системи вже наступного дня. Отже, структура впливає на ранжування. Чим вона краща, тим швидше відбудеться індексація. Це є невіддільним фактором для SEO просування.
Не варто забувати про розподіл внутрішньої ваги по сторінках. Без внутрішньої ваги сторінки можуть погано індексуватися та ранжуватися, оскільки пошукові системи можуть вважати ці сторінки неякісними та малоавторитетними. Крім цього, найбільш важливі сторінки повинні отримувати більше за цю вагу. Сайт з правильною структурою розподіляє внутрішню вагу по всіх сторінках відповідно до їх важливості і для користувача, і для просування. Таким чином, це також впливає на ранжування.

Налаштувати цей результат видачі своїми руками – неможливо. Пошуковий алгоритм самостійно формує цю функцію на основі структури, довіри пошукової системи до ресурсу та найпопулярніших категорій чи розділів ресурсу.
Хороша структура = довіра пошукової системи до сайту
Пошукова система проводить аналогію між сайтом та ставленням користувачів до нього. Чим привабливіший ресурс для споживачів, тим він привабливіший і для пошукових систем. Якщо алгоритм Google бачить, що сайт має низький час знаходження відвідувача на ньому, поганий показник коефіцієнта кліків, то він сприйме ресурс як неякісний, що дуже погано позначиться на просуванні та пошуковій видачі веб-сайту.
Якщо ж користувачу зручно перебувати на сайті (що залежить, почасти, від структури), він проводить досить багато часу і нівелює відсоток відмов, роблячи замовлення, пошуковий алгоритм обов'язково помітить і підвищить рейтинг вашого сайту у вигляді поліпшення позиції в пошуковій видачі.
Правильна структура фокусує користувача на основних діях на сайті. Вона виключає складність пошуку людиною потрібної сторінки. У протилежному випадку це безповоротно знизить конверсію, тому що користувач не знайде те, що шукає, і, відповідно, не стане клієнтом.

Типи структур сайтів: рівні ієрархії та класифікація
Якщо у вас на руках вже є семантичне ядро, і ви уявляєте всю інформацію, яка буде задіяна на вашому ресурсі, то у вашому розумінні повинна вибудовуватися структура сайту у вигляді схеми. Іншими словами, ієрархія, логічний та послідовний ланцюжок побудови та подачі інформації.
З погляду ієрархії структура ділиться рівні, починаючи з першого. Першим рівнем буде головна сторінка та основні категорії, другим – підкатегорії тощо. Ієрархічна побудова структури дозволить користувачеві зручніше і швидше знайти потрібний їм товар. Наприклад, користувач шукає електричний чайник у великому онлайн-магазині електроніки. Шлях пошуку чайника має виглядати так:
- Головна;
- Товари для кухні;
- Дрібна побутова техніка;
- електричні чайники;
- Товарна картка.
Шлях від головної до товарної картки займає всього 3 кліки, що максимально спрощує споживачеві пошук продукту.

Однак подібний тип структури сайту не завжди доречний, оскільки він залежить від цілей сайту. Виходячи з них, можна вибрати відповідну організацію структури з кількох існуючих.
Алфавітна організація структури
Алфавітна організація має на увазі розміщення інформації в алфавітному порядку. Як правило, вона застосовується при структуруванні словників та енциклопедій, і є стандартною, але може бути залучена і в каталогах, які мають на меті продемонструвати та продати товар. Однак в останньому випадку є деякі обмеження. Зокрема, клієнт повинен точно розуміти, що він шукає і як продукт називається, щоб швидко знайти букву і надалі назву.
Даний тип не завжди зручний як основний, і може використовуватися як додатковий при необхідності побудувати інформацію в алфавітному порядку, спростивши цим пошук.

Хронологічна організація
Подібна організація має на увазі, що запит споживача пов'язаний із певною датою. Найчастіше цей спосіб застосовується при розміщенні будь-якої новини, прес-релізу або інформації на сайті та дозволяє швидко зорієнтуватися в часі, обравши ту інформацію, яка його цікавить. Обмеженням споживача стане вимога до розуміння чітких часових рамок: дата, місяць, період.

Географічна організація
Рекомендується застосовувати, якщо для доступу інформації потрібне сортування за місцем розташування. Це може бути, наприклад, фізичне розміщення (зручне для місця проживання споживача) магазину, офісу або будь-якого центру, що надає послуги або товари, що потрібні споживачеві.
Ця класифікація не завжди зручна, тому що є досить велика аудиторія клієнтів та читачів, які можуть не знати географії певної місцевості, тому шукати потрібну інформацію їм буде складно.

Тематична організація
Одна з найпоширеніших організацій. Її застосовують інтернет-магазини, інфопортали з великим обсягом інформації та багато інших сайтів. Має на увазі градацію всієї інформації на окремі категорії за тематиками. Дана організація дозволяє швидко зорієнтуватися на сайті, вибравши в один клік папку, яка цікавить користувача.

Тематична організація оптимальна для SEO, тому що веде від загальних понять до приватних та дозволяє реалізувати все семантичне ядро на сайті.
Організація, яка орієнтована на цільову аудиторію
Даний вид організації структури дозволяє одночасно охопити всі виявлені групи цільової аудиторії з різними потребами. Надає зручність для користувача та дозволяє створити необхідні умови для використання ресурсом. Зокрема це можуть бути додаткові функції веб-сайту, необхідні для певної цільової групи, інший дизайн, навіть інше меню для різних цільових аудиторій виходячи з їх інтересів і т.д.


Менш популярні організації
Більш рідкісні та менш зустрічаються організації структури при роботі з SEO сайтами - заснована на задачах і метафорична.
Організація, заснована на завданням дозволяє класифікувати інформацію за темами, а, по актуальним для користувача. Застосовується під пріоритетні та важливі дії, що розробляються в окремих блоках.

Така блокова організація дозволяє користувачеві швидше конвертуватися в клієнта, але частіше виступає як додатковий класифікатор.
Метафорична організація найчастіше застосовується для вузькоспеціалізованих сайтів. Передбачає використання метафор (зображень, карти, символів, різних знаків та іншого змісту) для виклику асоціативного ряду у користувача яким-небудь продуктом, послугою.

Може просто нести розважальну форму. Абсолютно не несе користі з погляду SEO, тому для сайтів, які плануються просуватися, не використовується.
Гібридна організація
Є комбінацією з різних способів організації інформації на одному сайті.

Застосовується для зручності споживачів та спрощення пошуку необхідної їм інформації. У цьому випадку структура охоплює все і відразу, тому людині простіше зорієнтуватися на сайті, вибравши той варіант пошуку, який найбільш зручний.
Як бачите, тип структури повинен орієнтуватися виключно на види сайтів та його ціль, а також бути зручним для цільової аудиторії, дозволяючи їй знайти те, що цікавить, виконавши мінімальні дії.
Основні вимоги до структури сайту
Як уже згадувалося вище, структура інформації на сайті одночасно впливає на два показники: фактор користувача і ефективність і швидкість ранжування ресурсу пошуковою системою. Отже, розробка схеми має одночасно задовольняти вимоги і споживача, і пошукової системи.
3 правила розробки правильної та зручної для користувача структури
Структура має бути максимально зрозумілою відвідувачу. Градація всіх товарів за призначенням має бути інтуїтивно доступна. Припустимо, потенційний клієнт відвідав ваш інтернет-магазин одягу для всієї родини з метою придбання куртки для своєї дитини. Якщо схема ресурсу не передбачає категорію «Дитячий одяг», то клієнт просто загубиться між іншими категоріями, наприклад «Одяг» та «Товари для дітей», де будуть розміщені супутня продукція для догляду за дитиною;
Вкладеність сторінок каталогу має бути максимально оптимізована та логічна. Не створюйте додаткові міні-каталоги, заплутавши відвідувача та змусивши його виконати з десяток кліків для пошуку необхідного. Логічна та правильна оптимізація - запорука успіху;
Проста навігація. Розмістіть меню, навігаційні ланцюжки (хлібні крихти) та допоміжні блоки (наприклад, супутні товари). Це допоможе користувачу зорієнтуватися в асортименті, а також швидко переходити з однієї сторінки на іншу.
Вимоги до розробки схеми сайту для пошукових систем
Ми вже знаємо, що логічна та проста структура швидше і легше проглядається пошуковим алгоритмом, що призводить до добрих результатів з погляду індексації. Щоб сторінка простіше ранжувалася і виходила до ТОПу за певними запитами, необхідно опрацювати ЧПК. Людинозрозумілі URL-адреси допоможуть користувачу зорієнтуватися на сторінці.
Приклад неправильного урла: mysite.com.ua/index.php?docid=17_88UAWp8hXtvMnFA-4P-e8Vj8MQItEPbk&ln=ua
Приклад правильного: mysite.com.ua/catalog/divany/uglovoy
Як бачите, вкладеність каталогу проглядається тільки в другому випадку, що дозволяє і користувачеві, і пошукачеві прочитати і подивитися URL, зрозумівши, що знаходиться на сторінці.
Проектування структури сайту в залежності від виду та цілей
Будь-яка структура сайту незалежно від його виду нагадує деревоподібну схему, де головна сторінка – це стовбур, а категорії та підкатегорії – гілки та листя. І якщо головна - це основа, без неї не обійтися в будь-якому сайті, то принцип розміщення та побудови категорій та підкатегорій залежить від виду сайту та його цілей.
Структура сайту візитки
Сайт-візитка найчастіше виступає у вигляді простого ресурсу з кількома сторінками для розкриття споживача цінної інформації про компанію. Тому структура даного сайту найчастіше найпростіша і лінійна, з мінімальною вкладеністю, а необхідний мінімум сторінок на сайті визначається виходячи з тематики та специфіки бізнесу. Обов'язково подивіться найкращі сайти-візитки світу, щоб краще розумітися на цьому питанні.

Структура комерційного сайту компанії
Комерційний сайт - технічно складний проект, який найчастіше несе не тільки мету продати послугу, але й докладно розповісти клієнту про компанію. Відповідно, структура має максимально охоплювати всю інформацію.

Як бачите, у цьому випадку структура здається складною та заплутаною, хоча насправді, щоб перейти з категорії до підкатегорії 3 рівня, потрібно зробити всього 2 кліки. Такий підхід нагадує структуру односторінкового сайту, що свідомо є успішною концепцією.
Структура сайту інтернет магазину
Інтернет-магазини – найскладніші та об'ємніші з погляду структури сайту. Велика кількість товарів та їх різновидів змушують створювати тисячі сторінок, що може негативно вплинути на зручність споживача, якщо максимально точно не продумати структуру. На щастя, на допомогу приходять різні фільтри, які дозволяють сортувати товар за запитами, що цікавлять відвідувача, і швидко змінити їх, якщо запити змінюються. Дізнайтесь у цій статті як підвищити конверсію сайту за допомогою якісної структури та правильної посадкової сторінки товару.

Всупереч обсягу та складності схеми інтернет-магазину, з часом її розширення може з'явитися зв'язок між двома категоріями. Наприклад, категорія чохлів буде взаємопов'язана з категоріями телефонів та смартфонів. Отже, з'являться посилання на обидві категорії, що допоможе передбачити, чого хоче клієнт. Рекомендуємо подивитися приклади найкращих інтернет-магазинів, щоб розуміти про що йдеться.
Структура інформаційного порталу
Інформаційні портали передбачають безліч напрямків на різну тематику. Наприклад, міські інформаційні портали поєднують у собі новини у розділах спорт, події, події тощо. Виходячи з цього, має вибудовуватися чітка ієрархія розділів та підрозділів, що відповідають тематиці. Якщо ви плануєте створити сайт для бізнесу та цікавитеся принципом розробки його структури, читайте що таке сайт компанії та вимоги щодо його розробки.

Як створити структуру сайту
Розробка структури сайту – це послідовні етапи збору інформації та її логічного розміщення. Розглянемо ланцюжок дій, які призведуть до створення грамотної та правильної деревоподібної схеми ресурсу.
Семантичне проєктування сайту
Проєктування сайту залежить від повноти семантики. Тому, в першу чергу, необхідно зібрати семантичне ядро, яке допоможе визначити, які категорії та підкатегорії будуть на сайті. Семантика дозволяє дізнатися кількість сторінок за певними характеристиками товару (наприклад, кольором, розмірами, виробником, брендом тощо), а також скласти перелік ключових слів, якщо вони будуть задіяні в назвах підкатегорій або URL.
Також для складання основи структури можна використовувати прайс, де вказані всі групи товарів, які продає компанія, або перелік тим, які будуть задіяні на сайті, якщо він нестиме інформаційний характер.

Узагальнення категорій
Після збирання семантики перед вами відкриється величезний перелік різних товарів з їх характеристиками. Необхідно вибрати продукцію, схожу на тематику, узагальнивши її в одну категорію. Наприклад, шампуні, бальзами, маски, олії для волосся логічно розмістити в категорію «Догляд за волоссям», а вже ця категорія може ділитися на десятки підкатегорій з різними особливостями.

Розставлення пріоритетів у навігації
Розробивши розділи, необхідно визначити їхню ієрархію. Вона будується на тому, що у компанії продає більшою мірою, а що меншою. Наприклад, якщо компанія займається продажем кондиціонерів, то меню категорія повинна стояти відразу після головної сторінки, а послуга сервісного обслуговування - далі. Аналогічним способом варто розміщувати категорії "про компанію", "доставлення" та інші, які плануються створюватися. Це робиться для того, щоб споживач одразу зміг побачити категорію та знайти товари, які його цікавлять.
Розкриття потреб для різних груп ЦА
Якщо сайт охоплюватиме відразу кілька груп цільової аудиторії, і кожна буде мати свою групу потреб, то для кожної необхідно створити окрему категорію в навігації, а в деяких випадках взагалі окремий розділ сайту з власним меню. Наприклад, цільова аудиторія поділяється на групу фізичних та юридичних осіб або юридичних осіб за формою діяльності.

Це допоможе споживачеві швидше знайти інформацію залежно від запитів.
Додавання можливості масштабування
При побудові структури сайту обов'язково врахуйте можливість масштабування. Це вам знадобиться, якщо надалі ваш бізнес і, відповідно, сайт розвиватимуться. Можливість масштабування допоможе внести нові категорії або підкатегорії, не повністю переробляючи структуру.
Поширені помилки структури веб-сайту, які не слід робити
Правильна структура допомагає користувачеві орієнтуватися на сайті. Але іноді надто великі зусилля зі створення деревоподібної схеми відіграють злий жарт - ускладнюють юзабіліті, що в результаті негативно позначається на СЕО. Наведемо 7 поширених помилок у структурі web-сайту, які призведуть до зниження споживчих факторів.
1. Детальна розбивка асортименту та, як наслідок, велика вкладеність сторінок на ресурсі
Зрозуміло, що краще розбитий асортимент інтернет-магазину за характеристиками, тим зручніше користувачеві орієнтуватися в ньому. Але занадто велика розбивка з непродуманою організацією меню відіграє протилежну роль - користувач буде змушений зробити з десяток кліків, щоб дістатися його товару. Тому важливо проаналізувати весь товар, розмістивши його в ключові категорії та підкатегорії, скоротивши кількість кліка користувача до 3-5. А потрібні підкатегорії з погляду SEO можна реалізовувати не лише через меню, а, наприклад, через спеціальні фільтри чи теги.

2. Неточна чи незрозуміла назва категорій
Дуже часто власники інтернет-магазинів не можуть віднести будь-який товар до вже існуючої групи. Для вирішення проблеми створюється сторонній розділ під назвою "Різне". Споживачеві, який прийшов купити певну річ, незрозуміло, що містить цей розділ, тому навряд чи його відвідає.

Усі категорії повинні мати зрозумілу та точну назву. Навіть якщо існує розділ з абстрактною назвою «Подарунки», слід його персоналізувати, додавши градацію подарунків для чоловіків і подарунків для жінок.
3. Використання у назві категорії відразу кілька слів-синонімів одного терміна
Далеко не кожен користувач знає, що, наприклад, слово «плічка» має синоніми «вішалка» або «тремпель», тому не варто відразу всі слова вказувати в назві категорії. Візьміть одне слово, що максимально охоплює тематику категорії або те слово, яке типове для цільової аудиторії або регіону, де просувається сайт.
Якщо ви хочете використовувати слова-синоніми як LSI-слова, то краще їх залучити в тексті опису категорії.

4. Використання категорії окремих груп товарів із зазначенням бренду
Дуже поширена помилка, яка сьогодні зустрічається у кожному другому інтернет-магазині. Це пов'язано з популяризацією брендів та бажанням за допомогою сайту продемонструвати користувачеві охоплення популярної торгової марки. напевно, вам і раніше зустрічалися категорії парфумів D&G на сайті парфумерії або смартфонів iPhone в інтернет-магазині електроніки.
Цього робити не варто як мінімум, тому що це некоректно. Ваша мета - подрібнити продукцію по брендах, вказавши все без виділень певних тільки тому, що вони найбільш маржинальні або найбільш популярні серед користувачів з покупок.

5. Обмежена кількість фільтрів та їх параметрів
Впровадження всього кількох фільтрів на весь інтернет-магазин із різною групою товарів – дуже велика помилка. Це непрактично, незручно та неефективно з погляду продажу. Адже споживач може просто не знайти продукт, який він бажає купити тільки через те, що у фільтрі немає градації за розмірами або кольором.
Важливо до кожної групи товарів додавати фільтри, що максимально охоплюють характеристики продукції. І тому необхідно проводити аналіз товару, щоб максимально охопити його характеристики.

6. Дублювання товарів та категорій
Бажано, щоб URL товару не залежала від категорії, де розташований даний товар. А товари, які можуть бути одразу в кількох категоріях, дуже багато. Наприклад, є категорія "плойки", а є "праски", але є товар "плойка-праска" і хтось подібне шукає в "плойках", а хтось, навпаки, у "прасках" і треба показувати товар і там , і там. І те саме з категоріями, якщо їх шукають у двох різних розділах, то показуємо їх у меню і там, і там, а по URL це все має знаходитися лише за однією адресою, щоб не створювати дублікати для пошукових систем. Це одна з серйозних помилок під час створення комерційного сайту. Бажаєте дізнатися більше про це? Читайте докладніше про поширені 20 помилок новачків під час створення сайту.

7. Недостатня класифікація товарів
Недостатня класифікація вузькоспеціалізованих товарів ускладнює їх пошук (поширено на фармакологічних сайтах). Це призводить до зниження конверсії, тому що людина не знаходить те, що їй потрібно, і йде з сайту.

Всі подібні нюанси завжди повинні враховуватися та розглядатися SEO-фахівцями під час розробки веб-сайту. Як правило, вони вказуються при аудиті структури сайту та повертаються на доопрацювання розробникам. Якщо ви плануєте розробляти структуру і боїтеся припуститися помилок, рекомендуємо для початку намалювати Mind-карту та проаналізувати її. В цьому випадку всі помилки будуть викорінені ще на початковому етапі.
То яка ж ти, правильна структура сайту, що продає?
Правильна структура сайту - запорука його успіху та ефективності. Вона безпосередньо впливає на зручність пошуку, а у зв'язку з семантичним ядром дозволяє досягти хороших результатів з погляду SEO. Будь-які, навіть невеликі допущені у розробці схеми, помилки можуть створити критичні проблеми для сайту.
Отже, для отримання структури, що продає, необхідні фахівці - майстри, які навчалися розробці схеми та підбору семантики, і мають відповідний досвід у цьому. Тому при бажанні замовити ефективний сайт з правильною структурою, що продає і продає, рекомендуємо звертатися до фахівців, щоб потім не переробляти все вже на базі готового проєкту при просуванні в Інтернеті, оскільки це коштує значно дорожче.
Сподобалася стаття? Став лайк! розкажи про неї друзям і не забудь передплатити наш блог, щоб не пропустити нову корисну інформацію.