Послідовність створення сайту та чітке опрацювання етапів – запорука успіху всього проєкту. Можливо, не знаючому користувачеві може здатися, що розробка сайту – нікчемна справа. Ну що тут складного - вигадав дизайн, зверстав, наповнив його парою-трійкою текстів і готово. Насправді кожен етап створення сайту – це копітка робота, за яку відповідальний кожен розробник із команди веб-студії.
Створення веб-сайту містить у собі не тільки розробку дизайну та програмінгу, як ви могли подумати, а й детальний аналіз проєкту, співпраця із замовником та пошук рішень для досягнення поставлених цілей проєкту. У цій статті ми розглянемо, як відбувається поетапна розробка сайту та детально розпишемо порядок створення веб-сайтів.
Основні етапи створення веб-сайту:
- Постановка цілей та завдань сайту;
- створення, опрацювання технічного завдання (ТЗ) на розробку сайту;
- Прототипування;
- Створення макету дизайну сайту;
- Верстка;
- Програмування;
- Наповнення контентом;
- Тестування;
- Складання готового проєкту клієнту.
Постановка цілей, завдань та вибір виду сайту

Не кожен клієнт нашої веб-студії бачить відмінності у видах веб-сайту, здатний самостійно визначити його цілі та завдання. Він звертається до нас із проханням створити проект. Ми ж, у свою чергу, проводимо підготовчий етап - аналізуємо для чого клієнту сайт, які завдання він повинен вирішувати: виконувати функцію представництва компанії в Інтернеті або продавати товар та послуги, стати якісною рекламою компанії або бути стартапом для молодої фірми. Все це обмовляється із замовником. Він повинен сам розуміти, навіщо йому сайт, у чому він допоможе його компанії і з чим впоратися не зможе.
Після того, як поставлено завдання, визначається цільова аудиторія. Важливо зрозуміти для когось створюється ресурс, що замовник може запропонувати і як відреагує аудиторія на оффер. Визначення ЦА "диктує" свої правила, на основі отриманих даних формується структура сайту, контент, дизайн, функціонал та ін.
Далі проводиться маркетинговий аналіз, до якого включено аналіз конкурентів, сезонності товару чи послуги, діяльності та ніші, конкурентоспроможності пропозиції. Визначаються зачіпки та фішки, які допоможуть привернути увагу відвідувачів. По завершенню розробляється прототип сайту та демонструється клієнту.
Наступний етап розробки сайту: формування технічного завдання
Технічне завдання – це документ, що складається разом із клієнтом. Він включає детальні характеристики ресурсу:
- Побажання щодо дизайну (колірне оформлення, застосування фірмового стилю або його розробка, співвідношення графічних елементів до текстових);
- Семантичне ядро;
- Структуру сайту, кількість сторінок, категорій, блоків;
- Функціонал сайту (тільки стандартний або розробка додаткових модулів, докладний їх опис та цілі);
- Застосовувані технології;
- Технічні вимоги до ресурсів.
Технічне завдання – це основа, яку покладається кожен спеціаліст, що у розробці. Тому у складанні ТЗ участь замовника – необхідна. Воно обмовляється та редагується доти, доки клієнт дасть згоду та підпише документ. Тільки після цього проект перетворюється на стадію створення.

На етапі формування та обговорення ТЗ також розробляється структура сайту, його навігація, кількість категорій та підкатегорій, їх послідовність розміщення тощо. Вся інформація також включається до документа, який підписується замовником.
Створення макету дизайну сайту
Всі етапи створення сайту є важливими для якісного функціонування ресурсу, але розробка дизайну – один з головних. Адже дизайн – це те, що бачить відвідувач насамперед, оцінює його та вирішує залишитися на сторінці або закрити вкладку браузера.
Дизайнер ґрунтується на технічному завданні, малює кнопки, банери та інші графічні елементи. Іншими словами, той прототип, який був створений на першому етапі розробки сайту, набуває естетичного зовнішнього вигляду, виробляється в кольорах, обраних замовником. Якщо компанія має корпоративний стиль, то дизайн розробляється у відповідності. Або може спочатку розробитися фірмовий стиль, а потім - дизайн на його основі.
Важливо, що дизайнер малює дизайн не кожної сторінки, а шаблони кількох основних, використовуючи тенденції веб-дизайну. Готовий макет передається клієнту і чекає на своє схвалення. Якщо потрібні доопрацювання, дизайнер виконує їх і знову показує макет замовнику. Дизайн доопрацьовується доти, доки він не буде затверджений.

Злиття дизайну із системою управління сайту (верстка)
Верстальник за допомогою мови HTML переводить готовий дизайн у робочий проєкт. Ресурс отримує життя, стає динамічним, усі кнопки працюють. Ресурс стає кросбраузерним і правильно показується у всіх наявних інтернет-браузерах. На цьому етапі створюються стилі CSS.
Далі ресурс підключається до системи керування. З її допомогою створюються сторінки, категорії та підкатегорії проєкту, визначається порядок роботи вкладки меню, розставляються гіперпосилання. Ресурс отримує остаточну структуру, яку буде представлено відвідувачам. Іноді сайти можуть використовуватися без CMS (наприклад, лендинги), тому сайт просто верстається HTML і CSS мовами без прикрутки до движка.
На цьому ж етапі верстаються категорії та підкатегорії, контент, який буде розміщено на сторінці. Велику увагу верстальник приділяє верстці картки товару для інтернет-магазину, яка повинна відповідати технічним та користувальницьким вимогам.
На завершальному етапі верстки розробляється адаптивна версія сайту. Вона не є обов'язковою, але рекомендована клієнтам, які бажають охопити мобільний трафік.

Програмування веб-сайту
На етапах створення простого сайту (наприклад, односторінника) у програмуванні немає потреби. Програміст підключається до роботи, якщо розробляється великий та складний проект. Завданням фахівця є розробка складних функцій: калькулятора, системи оплати за допомогою банківських карток, конвертер валюти, тобто всіх тих функцій, які не входять до стандартного пакету функціоналу.

Наповнення контентом
Передостанній етап створення веб-сайту – заповнення сторінок графічним та інформаційним контентом. Розміщується відео, фото, тексти та інша інформація, яку зможе побачити чи прочитати відвідувач.
На основі семантичного ядра пишуться SEO-статті (якщо передбачається просування ресурсу СЕО-методом), контент-менеджер розміщує графічні елементи у логічній структурі. Сторінки проходять внутрішню оптимізацію.

Тестування проєкту
Найважливішу роль у процесі створення сайту відіграє його тестинг. Виконує роботу тестувальник, який моніторить функціональність ресурсу за низкою критеріїв та виявляє помилки, які мають бути усунені.
Ми не винесли вибір домену та хостингу, як окремий етап. Він необхідний, але може проводитися будь-якої миті процесу створення ресурсу. По завершенню роботи готовий проєкт передається замовнику разом із логінами та паролями до системи управління. Після здачі проєкту клієнт може замовити послугу просування та підтримки проєкту, сплативши їхню вартість.

Не знаєте, як вибрати доменне ім'я? Читайте наші рекомендації у статті "Який домен вибрати для сайту?"
Додаткові роботи після здачі проєкту замовнику
Рідко після того, як паролі та доступ до сайту видано замовнику, співпраця з виконавцем закінчується. Найчастіше клієнти замовляють додаткові послуги, наприклад:
- Оновлення каталогу, матеріалів, викладення товарів та їх опис;
- навчання роботі з сайтом;
- Підтримка сайту;
- Просування ресурсу;
- Написання статей, наповнення категорій СЕО-текстами тощо.
Важливо відзначити, що все поетапне створення сайту контролюється замовником. Після закінчення кожного етапу готовий результат демонструється клієнту та узгоджується з ним. Це допомагає замовнику контролювати роботу виконавця, а виконавцю розуміти, чи задоволений клієнт результатами його роботи.
Висновки
Як бачите, створення сайту є досить складною роботою. Від кожного етапу та безпомилкової його реалізації залежить якість всього ресурсу, співвідношення бажаного до реального, враження клієнта про веб-студію та подальшу співпрацю. Бажаєте побачити етапи створення сайту на прикладі? Читайте кейс "Створення сайту житлового комплексу".
Хороша стаття заслуговує на лайку ;-) Підписуйтесь на наш блог, ми готуємо для вас дуже багато цікавого та корисного!