Якщо ви готові до розвитку бізнесу в Інтернеті за допомогою веб-ресурсу, хочете розуміти принцип його структуризації та стратегічної спрямованості, вам необхідно ознайомитись з основними факторами створення сайту. Якщо бажаєте зрозуміти як створюються сайти з нуля і стають маркетинговим інструментом, що продає, то наша стаття обов'язково вам допоможе. Ми підготували для вас докладну інформацію про організацію діяльності в мережі, починаючи від азів та образів до реалізації.
Почніть пошук ідеї та ніші для створення сайту
Для початку визначтеся, з якою метою ви плануєте створювати сайт. Буде комерційна діяльність, для якої необхідно розпочати створення інтернет-магазину чи сайту-каталогу, корпоративного сайту чи лендингу. Оцініть обсяг передбачуваного асортименту, пропозицій, можливості та сильні сторони діяльності. Може, ви бажаєте робити корисний та цікавий контент для людей? Тоді вам підійде інформаційний портал або блог, але перед цим обов'язково оцініть важливість і цінність інформації, яка передбачається донести читачем, наскільки вона цікава, популярна і унікальна в Інтернеті.
Продумайте всі дрібниці та нюанси, які можуть стати мотивацією для майбутніх покупців вибрати саме вас. Важливо ретельно та усвідомлено підійти до ідей ніші, проаналізувати її цілі, призначення, актуальність у регіоні чи країні. Подумайте наскільки перспективна діяльність, для кого створюватиметься сайт, які він виконуватиме функції та вирішуватиме завдання.

Детальний аналіз ніші перед розробкою сайту
Ефективність сайту залежить від правильного підходу до аналізу бізнесу, підбору виду сайту, визначення цільової аудиторії, пошуку постачальників.
Перед тим як почати створення сайту вам необхідно визначитися, яким методом ви збираєтеся монетизувати трафік вашого сайту, який тип сайту створювати під обрану діяльність і чи можна взагалі заробити гроші на тому, чим ви хочете зайнятися.
ТОП 5 цінних порад, дотримуючись яких, ви не прогорите на вибраному виді діяльності:
- Проаналізуйте кількість запитів за вашим видом діяльності, які люди набирають у мережі Інтернет за місяць. Якщо їх мізерно мало, можливо, не варто і пробувати, хіба що ви продаєте дуже дорогий і маржинальний продукт і тільки 1 продаж може забезпечити вас щасливим життям, наприклад, на 1 рік. Безплатно запити можна зібрати на Yandex Wordstat та планувальнику ключових слів від Google;
- Оцініть комерційний чинник запитів. Якщо ви хочете почати продавати будь-які товари або послугу, в першу чергу дивіться скільки запитів з приставками "купити", "замовити", "ціна", "вартість", "прайс". Саме ці слова є найбільшим комерційним показником;
- Врахуйте можливість сезонності вашого бізнесу. Якщо ви хочете почати отримувати постійний дохід, вам необхідно вибрати нішу, яка користується популярністю будь-якої пори року. Інакше взимку чи влітку ви можете залишитись без роботи. Оцінити популярність ніші від пори року вам допоможе сервіс Google Trends та Яндекс Дірект;
- Оцініть чистий прибуток з одного продажу. Наприклад, ви можете продавати дуже дорогий товар, але в результаті отримувати копійки чистого прибутку, оскільки основна сума йде на закупівлю товарної одиниці. Або ж навпаки, на невеликій вартості товару чи послуги ви отримуватимете хороший чистий прибуток, але через відсутність попиту в Інтернеті ви не зможете досягти бажаного заробітку. Тому шукайте та аналізуйте для себе оптимальний варіант;
- Необхідно враховувати під час створення сайту конкуренцію в Інтернеті. У деяких нішах (наприклад євроокна) неймовірно висока конкуренція. Ви можете вкласти гроші, але так і не встигнути нічого заробити, витративши всі гроші на рекламу і навіть не взявши одного замовлення. Розраховуйте свої фінансові можливості перед початком гри.
Який тип веб-сайту необхідно розробити під вашу діяльність?

Спочатку потрібно визначитися з цільовою аудиторією. Зрозумійте собі, кому найчастіше затребуваний ваш продукт; вік та стать покупця, регіон його проживання, інтереси, соціальний рівень та рівень платоспроможності. Далі – визначтеся із популярністю ніші в обласному регіоні чи країні. Для цього проаналізуйте кількість запитів потенційних клієнтів у пошукових системах. Чим більше запитів, тим актуальніша пропозиція та можливість отримати більший прибуток, але й тим вища конкуренція та складність розкрутки сайту в Інтернеті.
Не забувайте, що залежно від специфіки продукту чи послуги сезонність може сильно впливати на продаж і доходи. Якщо ви маєте намір продавати товари, призначені для використання у певний період (наприклад, шуби, купальники, демісезонний одяг, протисонцеві засоби тощо), то важливо розуміти, що реальні продажі будуть лише у сезон, для якого продукт призначений.
Дуже важливо проаналізувати конкурентів, переглянути їхні пропозиції, зрозуміти сильні та слабкі сторони, оцінити схему ведення бізнесу. Зробивши висновки, вам вдасться створити найкращу пропозицію, зачепивши своїх клієнтів вигіднішими умовами (наприклад, акції, знижки при замовленні від певної вартості, безплатна доставка, бонуси на наступну покупку тощо).
Після проведеного аналізу та збору інформації, наступним кроком буде визначення виду сайту. До основних видів належать такі:
- Інтернет магазин;
- Сайт-каталог;
- Корпоративний сайт;
- Сайт візитка;
- Продаючий сайт (landing page);
- Промо-сайт
- Інформаційний портал.
Інтернет-магазини та сайти-каталоги
Інтернет-магазин та сайт-каталог за своєю структурою практично ідентичні, але мають різні цілі. Інтернет-магазин передбачає демонстрацію широкого асортименту товарів та можливість їх замовити/купити в один клік один або відразу кілька товарів, сплатити за допомогою банківської картки (підключити прийом платежів в інтернет-магазині можна за допомогою сервісу Fondy). Сайт-каталог показує товари та послуги з їх детальними характеристиками, але не надає можливості прямого продажу. Клієнти з вами можуть зв'язатись за допомогою форми зворотного зв'язку або залишити відгук. Дізнайтеся більше про сучасний дизайн інтернет-магазину, щоб підняти конверсію свого сайту.

Корпоративні сайти
Корпоративний сайт створюється як джерело продажу товарів/послуг, а також сприяє зміцненню репутації компанії в Інтернеті. Він докладно розкриває діяльність фірми, її переваги, досягнення, склад тощо. Корпоративний сайт позитивно впливає на престижність фірми, а також сприяє корпоративному спілкуванню (обмін файлами, документами тощо). Читайте в окремій статті, що таке корпоративний сайт, якщо хочете дізнатися про цей вид сайтів більше.
Сайти-візитки
Сайт-візитка – чудовий стартап для новачків та тих, хто в майбутньому бажає замовити великий інтернет-проект. Якщо ваш бізнес знаходиться на стадії організації та початкових етапах розвитку, то недорогий сайт-візитка стане вигідним та оптимальним вибором. Варто зауважити, що чіткого визначення сайту-візитки немає. По суті він може нічим не відрізнятися від корпоративного. Для розуміння цього виду веб-ресурсів дивіться приклади веб-сайтів-візиток.
Лендинги
Landing Page (продавальний сайт, посадкова/цільова сторінка), як правило, має на меті продавати один товар або послугу. Це може бути новинка на ринку або продукт, який необхідно реалізувати за короткий термін. Це найприбутковіший вид сайту, він позбавлений великої кількості текстової інформації та інтерактивний та діє до моменту досягнення своєї мети.
Промо-сайти
Промо-сайт націлений рекламувати компанію, бренд, товар чи послугу. Це, власне кажучи, рекламна афіша, яка мотивує відвідувачів до дії. Він формує імідж рекламованого продукту, створюючи позитивне враження у відвідувача.

Портали
Інформаційний портал створюється для надання цікавого та цінного контенту, який принесе користь читачам. Це може бути сайт з практичними порадами чи рекомендаціями, блог.
Кожен вид сайту, так чи інакше, націлений на продаж та залучення клієнтів, тільки відбуваються вони за різною специфікою. Спілкування з клієнтами за допомогою корпоративного сайту, сайту-візитки та сайту-каталогу виконується через зворотний зв'язок, від якості якого залежить чи згоден клієнт співпрацювати з компанією. Інші види сайтів допоможуть купити або замовити товар тут і зараз, натиснувши одну кнопку. Інформаційний портал відноситься до некомерційної діяльності, але з його допомогою можна почати отримувати прибуток, розміщуючи рекламні посилання на своєму сайті, обмінюючись банерами, роблячи e-mail розсилку та ін.
Останній організаційний момент – пошук постачальника. Від цього залежить якість ваших продажів, наявність повного асортименту товарів та ціни. Знайти постачальника можна 4 способами:
- Скористатися пошуковою системою;
- Відвідати тематичні виставки, конференції чи ярмарки;
- Звернутися до місцевого виробника;
- Звернутись до постачальників конкурентів.
Від відповідальності та репутації постачальника частково залежить ваш бізнес, тому поставтеся до вибору серйозно: оцініть його ціноутворення, умови оплати, терміни постачання і лише після займіться проєктуванням бізнесу.
Вибір імені компанії та домену сайту
Ім'я компанії вже обрано, а якщо ні, то час задуматися про нього. Придумавши назву компанії, обміркуйте ім'я домену. Домен – це ім'я вашого сайту, яке вказується в адресному рядку. Воно має бути простим, що запам'ятовується, легко писатися на трансліті, щоб людина при ручному введенні змогла швидко впоратися із завданням.

Зверніть увагу на вибір доменної зони. Вона впливає на регіон просування сайту. Не скупіться та орендуйте домен з основних зон (ru, net, com, org, ua тощо), тому що вони краще ранжуються пошуковими системами. Після того, як ви обрали та визначилися з доменним ім'ям та зоною, обов'язково перевірте його на зайнятість на сайтах на imena.ua та ukraine.com.ua, оскільки більша частина красивих імен вже зайнята. Якщо доменне ім'я вже зайняте, доведеться попрацювати і придумати нове, унікальне і незабутнє.
Необхідно також перевірити історію сайту та переглянути кількість маси посилань, що можна зробити на сайті www.ahrefs.com або через веб-архів. Також перед орендою доменного імені потрібно перевірити, чи не потрапив він під фільтр. Це дуже важливо, тому що можна витратити гроші та час на заповнення сайту, а в результаті потрапити під фільтр пошуковика.
Поради про те, як вибрати доменне ім'я для сайту, читайте у статті “Який домен вибрати для сайту?”.
Збір семантичного ядра для сайту
З тематикою, видом та ім'ям сайту розібралися, переходимо до одного з найважливіших етапів створення сайту – збору семантичного ядра. Спочатку розберемо що це таке.
Семантичне ядро – це база пошукових слів, фраз чи морфологічних форм, що характеризує вид бізнесу, послуги чи товари, що пропонуються сайтом. Семантика підбирається з метою подальшого просування сайту в Інтернеті та розвитку бізнесу. Семантичне ядро може збиратися для всього сайту з урахуванням слів, які характеризують діяльність загалом, і під кожну сторінку, що найчастіше рекомендується SEO-фахівцями, оскільки це ефективніше.
Ключові фрази (ключі, ключові входження) повинні відповідати тематиці сайту, не мати граматичних помилок і підбиратися за частотою. Щоб зробити сайт зручним для відвідувача, важливо проаналізувати всі запити, які мають попит у вашій ніші. Семантичне ядро можна зібрати трьома способами:
- Скористайтеся планувальниками ключових слів на Google та Yandex Wordstat;
- Самостійно вигадати можливі запити та провести кластеризацію, яка допоможе уникнути помилок під час просування;
- Звернутися до SEO-фахівців студії.
Якщо ви маєте намір просувати ваш сайт за допомогою SEO-розкрутки, то збирання семантичного ядра необхідне. Від правильності підбору ключових слів різної частотності залежить ефективність просування. Рекомендуємо звернутися до спеціалістів або докладно вивчити тему самостійно.

Опрацювання концепції та структури сайту
Сайт повинен бути незабутнім, зручним у використанні та грамотно структурованим. Це дуже важливо, тому що від цього залежить не лише подальша розробка дизайну свого сайту та його наповнення контентом, а й комфорт відвідувачів. Потрапляючи на сайт, кожен відвідувач повинен розуміти як знайти на сайті товар/послугу, що цікавить, прочитати його характеристики і зрозуміти як замовити. Усі блоки мають бути збудовані логічно. Якщо ви, наприклад, продаєте цифрову техніку, кожен з видів повинен мати окремий розділ, що має підрозділ.

Наприклад, блоки мобільних телефонів, комп'ютерів та аксесуарів. Блок мобільних телефонів має ділитися на смартфони та телефони, комп'ютери на ноутбуки та стаціонарники, аксесуари на кожну окрему групу товарів.
Кожна сторінка, присвячена одному блоку чи підрозділу, також має бути збудована логічно. На початку сторінки розміщується УТП, далі характеристики, фото, ціна, після – заклик до дії у вигляді тригера, який ініціює читача до дії та кнопки "купити", "замовити" або "завантажити". Останній блок необхідний, оскільки він впливає на конверсію сайту.
У комплексі грамотна структура та концепція залишають позитивне враження у відвідувача. Щоб посилити ефект та підвищити впізнаваність та запам'ятовуваність ресурсу, приділіть увагу логотипу та фірмовому стилю, які позитивно впливають на імідж вашої компанії.
Докладніше про те, як складається структура сайту і що таке читайте у статті “Правильна структура web-сайту для SEO”.
Дизайн сайту
Дизайн сайту – це його обличчя та перше, що впадає у вічі при відвідуванні ресурсу. Логічно, що він має бути виконаний професійно. Дизайн ресурсу слід продумати заздалегідь, приділивши цьому часу. Він повинен надихати відвідувача якомога довше провести час на сайті, очам має бути інтуїтивно зрозуміло та зручно читати інформацію.
Спочатку рекомендуємо ознайомитися з прикладами робіт від світових дизайнерів на порталі www.behance.net. Подивіться концепцію виконання дизайну, відчуйте якісь емоції викликає у вас той чи інший приклад. Можливо, вам вдасться почерпнути ідею або захочете створити дизайн сайту, схожим із запропонованих. Подивіться сайти головних конкурентів, оцініть дизайн, складіть список факторів, які вам сподобалися та не сподобалися, зробіть скріншоти, зберіть усі ідеї в одну або зробіть письмові ремарки та лише після зверніться до веб-студії.
4 поради про принципи гарного дизайну
Далі пропонуємо розглянути цінні рекомендації, які допоможуть розробити сучасний та ефективний дизайн сайту.
1. Підбирайте нейтральне тло і правильно поєднуйте кольори.
Кольори мають сильний психологічний фактор, тому підбирайте оформлення у 90% нейтральних кольорів та 10% яскравих та помітних. Червоні та інші "отруйні" кольори можуть бути акцентом на будь-яку пропозицію, не беріть їх за основу, тому що їм властиво викликати неоднозначні, частіше негативні, емоції у людини. Фон має бути нейтральним і не надто привертати до себе увагу. Використовуйте правильне поєднання кольорів для сайту. Це може бути градація відтінків, що належать до однієї групи, або кольори, які добре поєднуються один з одним. Повірте, поєднання червоного та зеленого кольору у фоні відштовхнуть ваших клієнтів та залишать неприємний осад після відвідин сайту.

2. Вибирайте шрифти оптимального кольору та розміру
Занадто великий шрифт виглядає безглуздо, надто дрібний нерозбірливо. Колір шрифту має максимально виділятися на фоні. Оптимальний колір шрифту – чорний. Можна вибрати білий, якщо фон сторінки планується виконати у темних тонах. Шрифт має бути розбірливим та читабельним. Скористайтеся класичними типами шрифту, не вигадуйте, якщо хочете серйозного ставлення до сайту та компанії.
3. Грунтуйтеся на факторах UX
UX (user experience) – термін, що характеризує рівень задоволеності відвідувача від відвідування сайту. Якщо людині зручно та цікаво користуватися та перебувати на сайті, то вона повернеться, якщо ні, користувач не повернеться і ви втратите клієнта. Оцініть об'єктивно, чи зручно вам перебуватиме на сайті з тим дизайном, який ви придумали?
4. Відповідайте обраному фірмовому стилю
Кожна компанія, що поважає себе, має фірмовий стиль, який надійно осідає у людини в підсвідомості. Зайдіть на сайт оператора зв'язку МТС або Макдональдс і подивіться, чи сайти виконані у фірмовому стилі, без зайвих кольорів. Продумайте свій фірмовий стиль і дотримуйтесь його від початку до кінця.

Верстання сайту

Верстка – це створення макета у графічних редакторах та перетворення на HTML та CSS-код для перегляду сайту у браузерах. Без верстки сайт залишиться "картинкою" - нефункціональною та безглуздою. Ключовою проблемою неправильної верстки може стати неякісне або незручне зображення сайтів у різних браузерах. Згорнувши сайт для Opera, він може по-іншому показувався в Firefox і повністю спотворитися в Internet Explorer. Кожен браузер розробляється з урахуванням власних технологій та правил, тому дуже важливо згорнути сайт кросбраузерним, щоб він правильно відбивався у будь-якому браузері.
Не варто забувати і про мобільні та планшетні пристрої. Кількість користувачів Інтернету за допомогою електронних гаджетів щороку збільшується, тому важливо зробити сайт адаптивним, щоб він коректно відображався на будь-яких типах мобільних та планшетних пристроїв з будь-яким розміром діагоналі. Так вам вдасться отримати частину мобільних користувачів як клієнтів, що позитивно вплине на дохід компанії. Після верстки потрібно обов'язково перевірити роботу сайту, його чуйність, роботу кнопок, форми зворотного зв'язку тощо.
Часто верстці не приділяють належної уваги, тому навіть ексклюзивний сайт зі складним функціоналом стає практично марним. І якщо читачі вашого блогу ще зможуть вам це пробачити, то клієнти просто підуть до конкурентів, тому настав час почати діяти прямо зараз!
Наповнення сайту контентом
Відвідувач заходить на сайт насамперед за контентом. Його цікавить конкретний товар чи послуга, а зручний функціонал, структура та гарний дизайн лише доповнюють його. Тому контент має бути не лише унікальним для пошукових систем, а й цікавим для читача.

Також незначну роль контент грає у SEO-просуванні. Вирішивши розкрутити сайт цим способом, контент має бути оптимізований, а статті написані за структурою, що продає, з використанням семантичного ядра. Рекомендуємо не заощаджувати на контенті і звернутися до веб-студії або, на крайній випадок, до фрілансеру.
Висновок
Створення свого веб сайту, його концепції, ідеї, структури та дизайну - справа трудомістка, але корисна і приємна. Цією статтею ми допомогли вам знайти відповіді на питання, з чого починається створення сайту, розкрили основні блоки та необхідні етапи розробки веб-проекту. Щоб уникнути помилок, які можуть виникнути через брак досвіду в розробці, рекомендуємо прочитати статтю про основні помилки під час створення сайту.
Підписуйтесь на наш блог, ми приготували для вас багато цікавої та корисної інформації. І не забудьте розповісти про цю статтю друзям, якщо вам вона видалася цікавою.