За статистикою, в Україні кількість користувачів мобільними пристроями у період 2015-2016 років. зросло на 22% і на цей час становить 15 мільйонів осіб, 65% з яких – молоді люди до 35 років – одна з найплатоспроможніших груп населення. Близько 10 мільйонів людей щодня користуються мобільними гаджетами та мобільним Інтернетом. Це означає, що четверта частина населення країни відвідують веб-ресурси різного характеру і готові до покупки. Але чи зможуть вони купити товар, послугу або прочитати ваш пост у блозі, якщо сторінка неправильно або незручно зображається на їхньому пристрої? Очевидно, що ні. Саме тому така важлива адаптивність сайту. Не плутайте адаптивний сайт із мобільною модифікацією – це принципово різні поняття. А що їх відрізняє і що являє собою responsive website в цілому, розповість ця стаття.
Що таке адаптивний сайт (веб-дизайн)

Для початку розберемо що таке гнучкий сайт (адаптивний web-дизайн). Це дизайн сторінок, який забезпечує коректне та зручне для мобільного користувача уявлення сайту. Адаптивний сайт автоматично підганяється під розмір вікна браузера. Ціль веб-дизайну, гнучкого під електронні гаджети - універсальність представлення сайту. Це означає, що нема потреби налаштовувати сайт під окремий вигляд гаджета, адаптивний веб-ресурс правильно зображаэться на будь-яких гаджетах, лептопах і навіть на телевізорі. При цьому серфінг ресурсу буде рівносильно зручний на будь-якому пристрої та користувачеві не потрібно збільшувати вибрані блоки, щоб не клацнути не ту кнопку.
Як протестувати адаптивний веб-дизайн?
Тестувати адаптивність сайту можна двома способами. Відкрити сторінку, спробувати її зменшити по ширині та висоті. Якщо блоки перебудовуються під роздільну здатність і відсутня горизонтальне прокручування сторінки, то сайт адаптивний. Також можна скористатися спеціальними сервісами, про які ми розповімо трохи згодом.
Навіщо потрібний адаптивний дизайн сайту?
1. Він зручний
Адаптивним сайтом можна користуватися з будь-якого пристрою, що підвищує зручність пересування сторінками. Також вам з'являться очевидні вигоди:
- Розробка та підтримка адаптивного сайту обходиться швидко, нескладно та недорого;
- Всі сторінки сайту у разі гнучкої версії доступні за однією URL адресою, що спочатку позбавляє ряду проблем у SEO-просуванні, складному, подвійному наповненні та зручності для користувачів.
- Адаптований під мобільні пристрої гаджети при завантаженні виглядає красиво, зберігає свій дизайн та структуру.
Але варто розуміти, що адаптивний сайт має свої недоліки:
- Адаптація ресурсу має на увазі виключення деяких графічних та технічних елементів з метою підвищення зручності користування для відвідувачів.
- Повільне завантаження сайту через велику вагу. Навіть якщо виключити всі технічні та графічні компоненти, які додають вагу сторінок, адаптивний сайт все одно повільніше завантажується порівняно зі швидкістю завантаження стандартної версії веб-сайту на ПК або окремо розробленої мобільної версії;
- Неможливість зробити перелінкування на повну версію веб-сторінки (у разі мобільної версії така можливість є).
Проте відсутність responsive website впливає поведінкові чинники мобільних користувачів. Відвідувачам просто незручно користуватиметься сайтом зі смартфона і в 98% випадків він закриє сторінку.
2. Він прибутковий
Чисельність мобільних користувачів з кожним роком збільшується, що підвищує відвідуваність на адаптований ресурс, зростання конверсії та прибутку підприємства.
3. Він просуваємо
Неадаптивні ресурси значно гірше ранжуються в результатах пошукової видачі Google під час пошуку мобільного гаджета. У середині 2015 року компанія Google ввела новий фільтр Mobile-friendly, який відповідає за ранжування сайтів при пошуку з мобільного пристрою. Адаптація сайту дуже важлива для SEO просування сайту. Якщо він доброзичливий для Google і грамотно оптимізований, то обов'язково потрапить у ТОП і залучить максимальну кількість клієнтів та підвищить доходи компанії. До того ж Google вже почав віддавати пріоритет сайтам з адаптивною версією. Тому якщо у вас її немає, обов'язково замовте, тому що ви ризикуєте втратити частину мобільного трафіку.
4. Він підвищує лояльність аудиторії
Мобільний користувач, вибираючи з двох сайтів однієї ніші, віддасть перевагу тому, що адаптований під його гаджет.
Відмінність адаптивної версії сайту від мобільної
На відміну від ресурсу, який адаптований та має одну URL, мобільна модифікація створюється на піддомені. Мобільна версія сайту передбачає максимальне спрощення сторінки, позбавлення частини контенту та функціональних можливостей. Поряд із швидшим завантаженням (адаптивна версія веб-сторінок у цьому програє і вимагає додаткової оптимізації швидкості завантаження), створення мобільної версії ресурсу дороге і коштує стільки ж, як і розробка мобільного додатка. Усі недоліки гнучкого сайту є перевагами мобільного типу сайту, а його недоліки – перевагами адаптиву.
Так чи інакше це принципово різні версії веб-ресурсу, вони вимагають різних технічних дій, тому сама сторінка по-різному виглядає при завантаженні з мобільного пристрою.
Як перевірити сайт на адаптивність?
Перевірити сторінку на адаптивність можна за допомогою спеціальних сервісів онлайн. Вони за деякими факторами відрізняються один від одного, але, в цілому, виконують єдину функцію: імітують різні діагоналі електронного пристрою для того, щоб зрозуміти, як виглядатиме ресурс на тому чи іншому екрані. Найбільш популярні з них:
www.responsinator.com
designmodo.com
www.responsivedesigntest.net
mattkersley.com/responsive
beta.screenqueri.es
Типи адаптивного дизайну
Формування адаптивності виконується на стадії розробки дизайну. Тому важливо вибрати оптимальний вид адаптивного дизайну із п'яти основних:
1. Гумовий макет. Найпоширеніший і найпростіший варіант адаптувати дизайн сайту. Він має на увазі стиснення блоків по ширині до розміру мобільного девайса. А блоки, які неможливо стиснути, налаштовуються один під одним;

2. Вибудовування блоків. Даний тип оптимальний для ресурсів, що мають багатоколончасту структуру. При звуженні сторінки блоки переносяться вниз макета;

3. Перемикання макетів. Тип укладено у розробці макетів під різні роздільні здатності екрану. Не найпопулярніший і дуже трудомісткий спосіб через складність стандартизації дизайну за рахунок різноманітності девайсів;

4. Масштабування зображень та текстів. Найпростіший тип адаптивності для простих ресурсів. Масштабується не весь сайт, а окремі блоки/частини;

Перелічені типи макетів вважаються оптимальним вибором. Для кожного веб-проекту важливо підібрати варіант, що підходить під можливості сайту.
Висновки
З динамічним збільшенням мобільних користувачів і введенням пошуковою системою Google нового алгоритму, адаптивність сайту стає не просто способом підвищення продажів, а справжньою необхідністю. Рекомендуємо приділити належну увагу всім факторам, які ми розкрили у цій статті, та прийняти правильне рішення. Якщо вам сподобалася стаття, розкажіть про неї друзям. І не забудьте підписатися на наш блог, адже попереду на вас чекає маса цікавого та корисного.