Юзабіліті сайту – поняття, яке позначає рівень зручності відвідувача ресурсу для виконання поставлених для нього цілей. Простими словами, юзабіліті відповідає за комфорт споживача, простоту пошуку, навігації, виконання цільової дії. Конверсія сайту безпосередньо залежить від його usability. Чим зручніше користувачеві перебувати на сайті, тим швидше він виконає дію, яка конвертує його в клієнта, зробивши сайт успішнішим з комерційної точки зору.
Сьогодні юзабіліті – критично важливий аспект при створенні сайту, який потребує ретельного опрацювання. Веб-юзабіліті – це ціла наука, що має свої правила. Враховуючи їх у роботі, можна досягти високих результатів: сайт краще сприйматиметься користувачем, збільшиться середній час знаходження відвідувачами на сайті, споживчі фактори почнуть працювати на веб-проєкт, підвищуючи його позиції видачі в пошукових системах.
Чинники юзабіліті
Web-usability – набір критеріїв, кожен із яких має вивчатися та опрацьовуватися. До них входить:
- Швидкість завантаження сайту;
- Дизайн;
- Концепція головної пропозиції;
- Якість графічного та текстового контенту;
- Форми контактів із компанією;
- Наявність адаптивної чи мобільної версії сайту.
Усі фактори вимагають опрацювання на перших етапах створення сайту. Важливо продумувати кожну дрібницю, а після завершення розробки проєкту тестувати його, спостерігаючи за поведінковими факторами. Якщо сайт вже давно запущений, але не виправдовує очікувань чи хочеться підвищити його ефективність, рекомендується звернутися за послугою до веб-студії.
Способи аналізу юзабіліті веб-сайту
Існує кілька способів аналітики зручності сайтів. Найпростіший – замовити сайт під ключ, довіривши цю роботу спеціалістам. Якщо є бажання аналізувати проєкт самостійно, можна скористатися кількома методами.
Аналіз статистики сайту
Найбільш доступний і, до того ж безкоштовний спосіб аналізувати статистику. Лічильники Google Аналітікс та Яндекс Метрики доступні кожному. Подібна аналітика покаже кількість відвідувань на день або вибраний період, можна провести порівняльну характеристику з сайтами-конкурентами, якщо доступ до послуги відкритий. Але варто враховувати, що всі дані, отримані від аналізу за допомогою таких лічильників, будуть поверхневими.
Аналіз відгуків клієнтів
Найбільш правдивий спосіб аналізу зручності сайту – прямий контакт із клієнтами. Що може бути простіше, ніж поставити запитання своїм споживачам, створивши невелике опитування або форму зворотного зв'язку? Якщо потенційного клієнта утворюється негативна думка, він обов'язково висловить його. У цьому випадку, головне, своєчасно відстежувати та реагувати на дії відвідувачів. Але важливо зауважити, що мінусом цього способу може бути необхідність тривалого збирання інформації, а також вказівка на ключові помилки, які є на сайті.
Аналіз юзабіліті за допомогою веб-інструментів
Швидко проаналізувати юзабіліті допоможуть спеціально розроблені веб-інструменти. Існує безліч спеціальних сайтів (UsabilityHub, UserPlus, Usabilla та ін.), які допоможуть розібратися в помилках, швидко вказавши на них. Принцип роботи простий. Залежно від сайту ви можете проаналізувати зручність сайту, вставивши його адресу у відповідну графу, або вставити скрини сторінок. Аналіз виконується за лічені секунди, надаючи результати із зазначенням помилок та рекомендаціями щодо підвищення юзабіліті. З мінусів можна назвати частково платні послуги. Деякі послуги дозволяють проаналізувати лише кілька сторінок. За аналітику решти доведеться заплатити, купивши пакет.
Залучення фокус-групи аналітиків
Поєднання інструмента від Google "Оптимізатор веб-сайтів" з фокус-групою може дати непогані результати. Від вас потрібно підібрати дві групи людей і поставити перед ними однакову задачу (наприклад, знайти товар та замовити його). Кожна група виконує завдання різними способами. У результаті обговорень визначаються можливі помилки чи труднощі, що виникли під час вирішення поставленого завдання. Подібні дослідження показують найефективніші результати. Як мінуси можуть виступати труднощі у формуванні груп та мотивація кожного учасника.
Аналіз дій відвідувачів
Ви можете самостійно проаналізувати дії споживачів, встановивши інструмент WebVisor, наданий Яндекс.Метрика. Інструмент записує поведінку відвідувачів на ресурсі, за допомогою чого можна проаналізувати кожну дію та загальні критерії. Спосіб зручний для тих, хто вже має досвід аналізу поведінкових факторів. Для новачків цей спосіб аналітики стане складним через відсутність знання та розуміння поведінкових факторів.
Висновки
Вибір методу оцінки можливості залежить від ряду критеріїв. Якщо ви плануєте провести аналіз самостійно, не рекомендуємо відкладати роботу в довгу скриньку. Перед стартом роботи з аналізу юзабіліті розділіть її на три основні частини: помилки в технічній роботі сайту, контенті та дизайні, провівши ретельний розбір «польотів» у кожному нюансі.
Сподобалася стаття? Ставте лайк! Підписуйтесь на наш блог, щоб не пропустити нову цікаву статтю.